Navolgende casus.
Van de bankrek van mijn grootmoeder zijn in 1,5 jaar tijd forse bedragen opgenomen door de broers van wijlen mijn vader. Dit gebeurde door eerst XEU te verkopen en daarna de opbrengst over te boeken naar haar betaalrekening, en vandaaruit werden er kasopnamen gepleegd. Nu is de XEU rekening vlak na haar overlijden opgeheven (met nog een gering saldo), bij navraag bij de bankmanager, gaf hij aan dat de bank dit ambtshalve had gedaan, en de overige familieleden hiertoe geen opdracht hadden gegeven, en dit n.b .binnen 1,5 week na haar overlijden. Ik geloof dit verhaal niet, aangezien deze XEU rekening zo snel mogelijk moest worden opgeheven, om zo de sporen naar de eventuele verkopen die plaatsgevonden hadden in die 1,5 jaar uit te wissen. Dit temeer bij de notaris, het afschrift waar de opheffing opstond, niet door de familieleden werd overhandigd. De grote vraag is natuurlijk. Kan een bank ambtshalve na zeer korte tijd na het overlijden zelf een rekening ambtshalve opzeggen, zeer zeker nu er op dat tijdstip zelfs nog geen verklaring van erfrecht aanwezig was.
Graag hoor ik hierover een mening.
Met vrgr,
Jolanda.