AK BANK in de fout depositocontracten vroegtijdig beeindigd en te weinig rente betaald

• rente

De AKBank vertrekt uit Nederland. Dat kan natuurlijk maar wat niet kan is dat ik en met mij veel mensen met een doorlopend deposito daardoor honderden en soms wel duizenden euros aan rente mislopen.

Het depositocontract zegt dat de rente vast staat tijdens de gehele looptijd. Nu de AKBank vertrekt verbreekt met alle depositocontracten voortijdig.

Dat mag niet. Het is gewoon het negeren van een overeenkomst of te wel contractbreuk.

Nergens in uw eigen voorwaarden staat dat dit maag en ook de wet staat dit niet toe.

Met een zelf bedachte compensatieregeling geeft de AKBank een kleinstukje van dit renteverlies terug maar wat ze er niet bijzegt is dat de bank gewoon rente moet betalen tot aan het einde van het depositocontract.

Er zullen vast nog een hoop meer mensen zijn die bij AKBank een deposito hebben dat de AKBank nu eenzijdig beeindigd. De schade aan gemiste rente in groot. Meld uw klacht dus bij de Consumentenbond zodat ook die in aktie kan komen.

De consumentenbond heeft inmiddels vanaf 31 maart 2012 een meldpunt heeft ingericht op het internet voor benadeelde AK Bank klanten. Alle klanten die benadeeld zijn kunnen zich daar aanmelden zodat de consumentenbond daarop in aktie kan komen. Doe dit uiterlijk 15 april. Zie: http://www.consumentenbond.nl/campagnes … lden/home/

Mijn advies is doen wat het kan niet zo zijn dat banken voor wie het voordeliger is gewoonweg uit Nederland te vertrekken dat zouden kunnen doen zonder dat ze netjes aan hun verplichtingen zouden moeten voldoen. Als dat kan is pas echt het hek van de dam!

rente

• rente

Ook bij mensen wiens internetspaarrekening is opgeheven heeft de AK Bank niet fraai gehandeld.

Zondermeer opheffen en niets aan je klant vragen is niet erg netjes.

rente

• tegenspreker

Alleen voor golddiggers.

Vergeefse moeite.

• rente

Beste Tegenspreker: een paar kleine kanttekeningen bij je korte reactie….

Ik vind dat de AKBank zijn zaakje bepaald niet netjes aan het afwikkelen is. Waarom:

In de algemene voorwaarden die ik heb gekregen staat niets over dat de AKBank is bevrijd van haar verplichting tot rente betaling om wat voor reden danook. Er staat niet meer dat dan dat de AKBank de relatie kan beeindigen. Hoe dan moet worden gehandeld staat er niet in. In dat geval geldt de wet.

Ik heb dit overigens al laten nakijken door een jurist. Mogelijk zij er verschillende algemenevoorwaarden maar in die van mij staat er geen enkele regeling opgenomen die rechtvaardigd wat de AKBank nu doet! (en ik vermoed overigens in geen enkle versie van de algemene voorwaarden)

De AKBank moet gewoon de totale rente betalen van het depositocontract!

Ik zou mij dus ook maar aanmelden bij de Consumentenbond. Die steken echt niet voor niets hun nek uit. (Ook de AFM heeft al ewen aantal klachten binnen en heeft de zaak in onderzoek maar die mogen niets rechtstreeks doen voor een consument) Zie de site van de CB: laat je gelden.

Dan zijn er ook mensen die “de compensatieregeling” zo “prettig”vinden. Een korte reactie daarop.

Ook als je de compensatieregeling van de AKBank eens goed bekijkt dan ben ik bepaald niet onder de indruk: Een paar voorbeelden:

1. Je hebben in januari gekeken naar de depositorente; laat die nu juist in maart en begin april flink zijn gedaald! vergelijk b.v. NIBC 5 jaar vast 4,2% en per 3 april 3,8%…..

2. Bij AK staat in feite als je je geld 5 jaar vastzetten jaarlijks 10% niet vast want het was boetevrij opneembaar; na 5 jaar is dat 50%…. geen enkele andere bank bied die faciliteit

3. Als ze je geld terugboeken naar je tegenrekening en je moet dat geld weer bij een andere bank vastzetten kost dat een flink aantal rentedagen; verder je moet bij een andere bank eerst weer een bijbehorende internetspaarrekenig openen; ook hierdoor gaan rente dagen verloren.

4. De keuze in kortere looptijden bij banken is beperkt. Stel je hebt nu een deposito dat nog 2 jaar en 8 maanden loopt. Als je het geld dan weer terugwilt nan 2 jaar en 8 maanden zult je toch echt eeen deposito van eerst 2 jaar moeten afsluiten en daarvan van b.v. 6 maanden.

De rente die je dan krijgt van je nieuwe bank opgeteld bij de compensatieregeling van de AKBank plus de nadelen die ik noem bij punt 1, 2 en 3 haalt het dan op geen stukken na bij de rente die je zou ontvangen indien je 5 jaar depostio bij de AKBank gewoon had doorgelopen nog afgezien van de rompslomp die die alles geeft.

Nee, de AKBank had zelf moeten inzien dat zij haar klanten niet ongevraagd en op zo'n korte termijn buiten de deur kan zetten. Eerst je verplichtingen netjes uitdienen is dan niet meer dan normaal. Doe je dat niet zdan moet je op de blaren zitten !

Dus ik sluit bij graag aan bij de aktie van de Consumentenbond! en raad alle andere mensen die een doorlopende deposito hebben bij de AKBank graag aan snel voor 15 april hetzelfde te doen. Anders is de vogel straks gevlogen….

rente

• tegenspreker

Beste rente,

Ik snap wel wat je bedoelt, dat is geen probleem. Natuurlijk zou het leuk zijn als AK nu ALLE rente zou vergoeden, die je aan het einde van de looptijd zou ontvangen. Alles wat je met je geld in de tussentijd beurt zou extra zijn, leuk meegenomen. Maar waar staat in die wet van jou, dat dit de regel is ?

Die jurist, die je het hebt laten nakijken. Wat gaat die doen ?

En weet je wel zeker dat de Consumentenbond zijn nek gaat uitsteken ? Voorlopig kun je er alleen nog maar een e-mailadres achterlaten. In een later stadium moet nog beoordeeld worden of hier eigenlijk wel sprake is van enige oneerlijkheid.

Ik ben ook niet onder de indruk van de compensatieregeling van AKBank, net zo goed als ik niet erg onder de indruk ben van jouw argumenten.

Er is over dit onderwerp al het één en ander te vinden op verschillende forums, het ene verhaal nog kleurrijker dan het andere. Er zou iemand wel 2150 Euro mislopen door het handelen van AKBank. Grote onzin natuurlijk. Wie het een beetje handig aanpakt haalt meer binnen dan als het geld bij AK was blijven staan.

En wie een beetje onhandig te werk gaat, komt een paar centen tekort op elke 1000 Euro die hij tot voor kort bij AKBank had staan. Wil je zo aan 2150 Euro schade komen, moet je wel ettelijke miljoenen daar gestald hebben.

Nee, dan die andere optie, die ook ergens geopperd wordt:

Als AK nou eens al die deposito's zou hebben “verkocht” aan een andere bank (uiteraard met alle bijbehorende voorwaarden). Dan hadden al die klagers van nu niets te zeggen gehad, of hadden ze dan ook weer wat gevonden ?

• rente

Beste tegenspreker,

Als je in Nederland een contract sluit zit je er aan vast. Tenzij je in het contact of in algemene voorwaarden hebt geregeld dat er onbindendevoorwaarden zijn en wat er dan vervolgens gebeurd. Dat geldt ook voor de AKBank. Nergers is geregeld dat indien de AKBank verhuisd ze daardoor bevrijd zouden worden van een rentebetaling.

De berekeningen die flink wat klagers maken zij gebaseerd op het volgende:

Stel je hebt 20.000 euro vastgezet op deposito voor 5 jaar vast op 01.04.2010 tegen 5%.

Als de AKBank het contract beeindigd op 01.04.2012 mis je 3 jaar rente.

Dat is in het rekenvoorbeeld 3 x 1000 euro = 3000 euro. Dit is de renteschade door contractbreuk.

Dat je een stuk rente kunt ontvangen door het geld weer op deposito te zetten doet daaraan niets af.

klager hebben dus het gelijk aan hun zijde; De Consumentenbond heeft dit inmiddels vastgesteld (ze starten geen meldpunt o.b.v. losse kreten)en is daarom een aktie gegonnen. Terecht want als banken lopende contracten zomaar overboord kunnen zetten als je dat uitkomt is er toch echt een flink probleem. Ter info ook de AFM en de Nederlandse Bank hebben de zaak niet voor serieus in onderzoek genomen. Zij mogen echter niet tussen partijen bemiddelen en zullen dus alleen de AKBank aanspreken.

Mocht je twijfel hebben aan de juistheid meld je dan net als andere aan bij de Consumentenbond en wacht af wat daar gaat uitkomen……

rente

• tegenspreker

Schreef ik al, dat ik wel snap wat je bedoelt ?

Bij deze dan, want ik snap het heus wel. Het is trouwens ook niet verboden om te proberen er zelf wijzer van te worden. De vraag is, of het lukt.

Je schrijft:

"De berekeningen die flink wat klagers maken zij gebaseerd op het volgende:

Stel je hebt 20.000 euro vastgezet op deposito voor 5 jaar vast op 01.04.2010 tegen 5%. Dat is in het rekenvoorbeeld 3 x 1000 euro = 3000 euro. Dit is de renteschade door contractbreuk.

Dat je een stuk rente kunt ontvangen door het geld weer op deposito te zetten doet daaraan niets af."

Wat daar wel iets aan afdoet:

- Zo heel veel klagers zijn dat helemaal niet.

- Gemakshalve vergeet je hier de compensatie van AKBank te vermelden. Als die 1,25% per jaar is ( Het verschil tussen 5% en 3,75%, bij driejaarlijks verkrijgbaar bij oa LPB ) is die compensatie al 750 Euro.

- Het verschil van 2250 Euro kun je dan bij LPB halen. Je kunt hooguit stellen, dat je dat geld nog een keer van AKBank wilt hebben, maar je kunt niet spreken over misgelopen rente of schade of zoiets.

De Consumentenbond heeft helemaal niets vastgesteld. De Consumentenbond schrijft op zijn site:

“De Consumentenbond is benieuwd hoe groot het probleem is. Daarom vragen wij: word jij benadeeld door de regeling van AK Bank? Meld je dan bij ons aan met je e-mailadres. Afhankelijk van de reacties zal Consumentenbond actie ondernemen bij AK Bank en/of de toezichthouder.”

Die paar weinigzeggende reacties, die er tot nu toe bij staan zullen de Consumentenbond niet direct in de hoogste versnelling doen schieten.

• rente

We zullen zien. Maar lees ook eens de blog die de Consumentenbond er zelf over schreef. http://www.consumentenbond.nl/campagnes/laat-je-gelden/blog/

Daar spreekt men over “een serieuze klacht” (dit wijst erop dat de Consumentenbod er ook een mening over heeft) en men meld daar ook dat b.v. de AFM en DNB zich al over de zaak zullen buigen en en dat een rechtsbijstand verzekeraar zich ook al inhoudelijk over de kwestie heeft uitgesproken.

Wellicht helpt dat bij je eigen visie op de zaak. Schade door contract breuk is een blijfft echte schade! Daar blijf ik bij en ik sta daar zeker niet alleen in.

Overigens heb ik persoonlijk nog helemaal niets van mijn geld bij de AK-Bank teruggezien van geld bij een andere bank parkeren kan dus voorlopig nog geen sprake zijn…. dat kan volgens de correspondentie van de AKBank ook best nog eens een week of 2 gaan duren….voordat het dan bij een andere bank staat gaat er weer de nodige tijd overheen…. maar goed ik lees dat andere hun geld inmiddels wel terughebben dus zal dat wel goedkomen …. al lees ik op het internet ook dat sommige tevreden en zijn en anderen en naar mijn idee terecht bepaald niet.

Ik vind het overigens behalve de financiele kant van de zaak ook geen goede ontwikkeling als een bank zomaar uit een land kan vertrekken o.b.v. haar eigen regels. Je zal maar een krediet, lening, hypotheek of verzekering hebben afgesloten bij zo'n bank. Dan kun je mooi in de problemen komen als zo'n bank je “eruit knikkert” -zoals de AKBank nu doet- en je op zoek moet naar een nieuwe bank die je het geld wil lenen. Dat zou best eens niet kunnen lukken als je eigen omstandigheden zijn veranderd of banken minder snel zijn bij het verstrekken van een lening.

rente

• tegenspreker

Inderdaad, we zullen zien.

Die “serieuze klacht” gaat dan weer over die meneer die 2000 euro schade claimt. Bij nadere bestudering zal ook de Consumentenbond wel concluderen dat hier sprake is van een storm in een glas water.

Die rechtsbijstandverzekereaar had allang een zgn. “Stuitingsbrief” kunnen versturen, dan maakt het weinig of niets meer uit dat AK Bank het land verlaat. Gek dat die rechtsbijstandverzekeraar daarover helemaal niet rept, want aan uitspraken van rechtsbijstandverzekeraars hebben we in dit land helaas niets, helemaal niets.

Als ik jou was, zou ik alvast een rekening openen bij één of meerdere banken. Zo beperk je de schade voor jezelf verder, maar vervalt er natuurlijk wel weer één van de argumenten uit één van je vorige posts.

Tenslotte snijd je eindelijk het punt aan, waarover we ons werkelijk zorgen moeten maken en dat is niet de compensatieregeling van AK. Als elke bank die zijn activiteiten beëindigt dit regelt naar het voorbeeld van AK is er wat dat betreft niets aan de hand.

Veel zorgelijker is het fenomeen dat er steeds minder banken in Nederland overblijven, van enige concurrentie is zo weinig of geen sprake meer.

Terecht spreekt de Consumentenbond in het blog over BNP Paribas, dat het prijsvechten is opgehouden nadat die zich uit de Nederlandse markt hadden teruggetrokken. Argenta, de Belgische bank die als laatste gratis betaalrekeningen aanbood, is wat mij betreft ook zo'n voorbeeld. Veel interessanter vind ik dan ook de vraag: “Waarom verlaat AKBank eigenlijk de Nederlandse markt, gaat dit wel helemaal vrijwillig of reageren ze op verzoeken van de bv de NVB ?”

Al die fusies en overnames uit het verleden…..

En dan het nieuws van vandaag: RABO neemt Frieslandbank over.

Allemaal zaken die veel zorgelijker zijn en waar je natuurlijk niet AKBank op kunt aanspreken.

Dat zal ook de Consumentenbond wel inzien. Als er een actie komt, zal het dan ook verder niet gaan over AKBank.

• rente

Tot besluit:

Tegenspreker heeft kennelijk zelf geen deposito bij de AK-Bank….. lekker makkelijk om dan over de centjes van anderen te gaan meepraten…

Het spijt mij dat ik het moet zeggen maar zijn suggestie om een “stuitingsbrief” te laten schrijven raakt kant nog wal.

Zo'n brief heeft zin als de termijnen dreigen te gaan verlopen. Je kunt dan als het ware je bezwaar aanhouden. Dit is in de kwestie van de AKBank voorlopig nog een paar jaar niet aan de orde. Bewaar maken heb bij de AKBank heb ik allang zelf gedaan compleet met ingebrekestelling. Alleen een bevredigend antwoord laat nog op zich wachten….evenals het terugboeken van het geld….

Een basiscursus rechts- en wetskennis kan voor tegenspreker als je echt over dit soort zaken wil kunnen meepraten echt geen kwaad.

Ik hoop dat de Consumentbond gewoon doorzet richting AKBank. Er zullen denk ik genoeg mensen zich niet met een kluitje in riet laten sturen of van de wijs laten brengen dat het “niet goed is” ook een bank aan zijn eigen contract te laten houden.

rente