Onlangs meegedaan aan een wedstrijd van Rabobank Betuwe Oost. Als aankomende zzp-er heb ik mijn ondernemingsplan opgegeven voor “het beste ondernemingsplan”. Leek me een goede test en ik kon zelfs Euro 1000 verdienen. Ondanks dat ik bang was om mijn concurrenten nu al wakker te schudden, deed ik het maar toch. In de toegezonden reglementen werd ook medegedeeld dat de voorkeur uitging naar Rabobank klanten. En toen twijfelde ik. Bij navraag werd me verteld dat niet van toepassing hoefde te zijn. Afijn, toch maar opgestuurd. Een paar dagen voor die avond van starterscaf'e werd ik gebeld. Gefeliciteerd, u behoort tot de beste drie. Bereid u aub een speech voor. De winnaar mag namelijk zijn bedrijf promoten. Op de middag voor de bekendmaking, u behoort tot de beste twee! Bereid aub een presentatie voor, namelijk beide mogen een presentatie houden. Later, kunt u iets eerder komen, dan kunnen we nog kennis met u maken. Ik was namelijk (nog) geen Rabobank klant. Afijn, mijn vrouw en ik s'avonds er naar toe. We werden vriendelijk welkom geheten door een jonge medewerkster. Perfect. Ik maakte direct aan haar bekend dat ik een van de twee genomineerde was.Gefeliciteerd, die andere mijnheer staat daar. Vervolgens vroeg ik haar of ik even de beamer/laptop configuratie mocht bekijken en of ik mijn presentatie via de laptop kon uitproberen. Aangezien ik een videoclip in de powerpoint had, wilde ik als AV-prof dit vooraf checken. Voor de zekerheid had ik ook mijn eigen laptop meegenomen. Dus even aan de gang, wat afspraken gemaakt met de juffrouw en toen…..er gebeurde niets. Niemand kwam naar mij toe. Dus ging ik maar zelf op zoek naar naar mijn contactpersoon. Ik liep naar een tafel vol Rabobank mensen en vroeg naar de man. Die is er niet! Oh? Ja, die is vader geworden. Nou, dat gaat wel snel. Enkele uren geleden mailde hij me nog met “tot vanavond”. Ja, nee, hij is al een tijdje vader, maar niet zolang. Ik neem zijn taken waar…en nog een klein praatje. Vervolgens zocht ik mijn “tegenstander” maar op, gaf hem een hand en zei “ wij gaan vanavond strijden”. Verbaasd keek hij mij aan en vertelde dat hij dacht dat hij de enige was. Zijn bedrijf had te maken met wijnen. In de loop van de avond kwamen ook andere genodigden, zoals mensen van gemeente. Een vroeg zelfs naar de genomineerden waarna de juffrouw van de Rabo ook naar mij wees. Blijkbaar waren die wijntjes zo interessant, want hij nam niet meer even de moeite om ook even met mij te gaan praten. Maar ook Rabomedewerkers hadden het veel te druk met elkaar. Een kwartiertje later. De wedstrijd begon, en de gastheer verzocht mij als eerste..maar dat kon niet, ik gebruikte een andere laptop. Was al zo afgesproken met iemand anders, die mij wel begeleide, die vriendelijke dame. Dus de andere begon zijn verhaal en op de achtergrond zijn logo. Daarbij bedankte hij uitvoerig de Rabobank medewerkers, want die hadden de afgelopen maanden zo goed geholpen. Fantastisch! Na afloop mocht ik en wisselde de aansluiting op de beamer en begon mijn presentatie. I.d.g. werkfoto's van vroeger en nu, wat graphics en video voorbeeld uit mijn project etc etc.. Daarna werd een enveloppe opengemaakt en werd bekend gemaakt dat de wijnhandelaar de prijs had gewonnen. Er kwam nog een spreekster en daarna werd het sein “netwerken gegeven”. Ik kreeg toch van enkele mensen spontaan complimenten voor mijn leuke presentatie en volgde ook enkele leuke gesprekken met andere genodigden. Er was zelfs een zo opgetogen dat hij per direct mijn compagnon wilde worden. Opvallend was wederom, geen enkele Rabobank medewerker die even mij opzocht. Na een tijdje besloten we naar huis te gaan en ik probeerde de betreffende Rabobank medewerker op te zoeken die voor gastheer had opgetreden. Die was niet te vinden. Bij navraag bleek dat deze al naar huis was gegaan. Nou, ben ik blij dat ik nog geen klant was. Wat een arrogante bank! Dit is te belachelijk voor woorden, en dat zeg ik niet omdat ik een slechte verliezer zou zijn. Nee, mijn plannen gaan echt wel door hoor. Later schreef ik de contactpersoon een mail met vragen over de wedstrijd. Waar was ik tekort geschoten om dat lekkere hapje binnen te halen? Wat is het advies van de Rabobank. Wat kan ik er van leren. Het antwoord hierop duurde even maar het kwam erop neer dat mijn plan iets te mager werd bevonden. Als voorbeeld gaf hij aan dat ik ook eens moesten denken aan internetclips voor makelaars. Die gebruiken nog foto's en zo en volgens hem was dat een heel goed idee. En of ik nagedacht had over mijn bankkeuze. Nou, briljant hoor! Dat idee is allang uitgemolken en vijf jaar geleden al verziekt door amateurprijzen. En wat dacht je van Youtube privé video's? Daar valt geen fatsoenlijk boterham meer in te verdienen en veel teveel onkosten door reizen. Nee, deze bank denkt echt niet met je mee! Ik heb dit hem uitgelegd en dat de Rabobank als sparringspartner bij mij zijn genomineerd. O ja, bij de inlevering van plan had ik hun speciaal erop gewezen dat er een weblink is met een werkende demo van een van mijn plannen. Dus in de mail van aanbieding en met werkende, gecontroleerde links. Na controle via mijn webstats bleek later dat er niemand deze speciale link had bekeken! Hoe serieus wordt je door deze bank nog genomen?