Staatsloterij Trekking
Als je weleens meespeelt met de staatsloterij dan is deze website erg handig.
Ik win nooit wat. Ik speel al meer dan 20 jaar mee, waarvan de laatste 5 jaar met automatische incasso. Ik vindt het niet eerlijk.. Dit is toch niet meer te geloven!!!
StaatsloterijTrekking.nl Schreef:
——————————————————-
> Staatsloterij Trekking
>
>
> Als je weleens meespeelt met de staatsloterij dan
> is deze website erg handig.
>
> Staatsloterij trekking op
> www.staatsloterijtrekking.nl
Dirk-jan Meesters Schreef:
——————————————————-
> Ik win nooit wat.
Waar en niet waar, het is maar wat je onder “winnen” verstaat.
Als ik de voorwaarden lees (ik spreek niet uit ervaring) worden er telkens 6 prijzen op één eindcijfer getrokken. De kans op zo'n prijs ligt hiermee boven de 50%. Wie twee keer heeft meegedaan zou volgens de kansberekening dus één van die prijzen gewonnen moeten hebben. Het is kansberekening, geen garantie.
Iemand die 20 jaar heeft meegedaan (dat is 240x) zou volgens de kansberekening toch wel 144x zo'n prijs moeten hebben gewonnen. De kans dat er 240x helemaal niets op de loten van Dirk-jan is gevallen is hiermee onwaarschijnlijk klein.
Aan de andere kant zijn die prijzen op één eindcijfer maar 10,00 Euro of minder. Bij een lotprijs van 13,00 Euro is er dan ook feitelijk nog geen sprake van “winst”, hooguit van een “beperkt verlies”. Als hij het zo bedoelt, heeft Dirk-jan gelijk.
Om werkelijk wat te winnen ben je aangewezen op de prijs van 15,00 Euro of hoger. Maar die worden getrokken op minimaal twee eindcijfers. De kans op zo'n prijs is ongeveer 5%, met andere woorden: Na twintig keer meedoen, zou je één keer zo'n prijs moeten winnen. Wederom, het is kansberekening, geen garantie.
Na twintig deelnames ben je echter 260,00 Euro lichter. Dan is een prijs van 15,00 ook eerder verlies dan winst.
De kans op een prijs van 30, 100, 250 of 450 Euro is (gezamenlijk) kleiner dan 1%. Kortom, je moet meer dan 100x meedoen om statistisch gezien zo'n prijs te winnen. Dat heeft je dan minstens 1300,00 Euro gekost, dus weer geen winst………………
Laten we zeggen dat iemand 50 jaar lang, elke maand met één lot meedoet. Dan lijkt één keer 1000 Euro toch niet te veel gevraagd ?
Toch zul je statistisch gezien slechts één keer per 2500 trekkingen 1000 Euro winnen, één keer per 200 jaar dus.
Natuurlijk zou je kunnen overwegen om met 4 loten per keer mee te doen, dan is het waarschijnlijk dat je in 50 jaar zo'n prijs wint.
De kosten daarvan zouden zo'n 31.000 Euro belopen …. en eerlijk is eerlijk, je zou ook nog gigantisch veel van die kleinere prijzen hebben “gewonnen”. Statistisch zou je ongeveer 22.000 terug hebben teruggekregen, dus toch nog een verlies van 9,000 Euro op een mensenleven.
Het wordt pas leuk bij een prijs van 10.000 Euro of hoger. Met een kans van 260 op 8,3 miljoen win je met één lot elke 32.000 trekkingen zo'n prijs, elke 2650 jaar dus.
Als Dirk-jan het gevoel heeft dat hij nooit iets wint, heeft hij geen ongelijk. Het aantal verliezers is vele malen groter dan het het aantal winnaars.
Oneerlijk is het echter niet, het is het onvermijdelijke kenmerk van een loterij.
Ik weet het: Een loterij vraagt niet om een wetenschappelijke benadering, zo gaat de lol ervan af.
Mensen zijn eerder geneigd om hun gevoel te volgen:
Een klein visje uitgooien om een grote te vangen bv. Als je een dagje gaat vissen, heb je meestal wel een paar keer “beet”. Een levende vis heeft je aas te pakken, jij bent de winnaar. Maar de Staatsloterij, en elke andere loterij, is geen levend wezen. Loterijen kijken als geen ander naar de kansberekening, de wetenschap dus.
Wetenschap zegt dat je loterijen links moet laten liggen, daarom heb ik er ook geen ervaring mee.
Eén troost, wat je ermee kwijtraakt gaat gewoonlijk naar goede doelen. Of de belastingdienst een goed doel is, laat ik aan ieders eigen beoordeling over. Dan nog zorgen loterijen voor werkgelegenheid.
Laat je vooral niet tegenhouden door mijn gezwam.
Oja, de jackpot: Voor slechts 2 Euro maak je er kans op. Het is waarschijnlijk dat je elke 8 miljoen trekkingen de winnaar van de jackpot bent.
Elke zeshonderdzeventigduizend jaar dus, maar dan ben je wel gelijk miljonair.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?