heeft Pieter Lakeman voorkomen dat DSB leeg gezogen werd?

• David

Het is natuurlijk zuur voor de klanten die nog iets tegoed hebben van de DSB bank maar alle commotie tegen Pieter Lakeman snap ik niet.

Het is in het bedrijfsleven (en een bank is gewoon een handelsonderneming in geld) gebruikelijk dat vlak voordat uitstel van betaling aangevraagd wordt het bedrijf nog even leeg gezogen wordt. Dat werd door Pieter Lakeman heel goed duidelijk gemaakt nadat het Rijn Schelde Verolme falliet ging in de zeventiger jaren. Sindsdien is er niets veranderd.

De DSB bank krijgt na alle negatieve berichten geen nieuwe klanten meer en bestaande klanten vragen zich af of ze wel met DSB verbonden willen zijn. In maatschappelijk opzicht zijn ze al uitgekotst.

Nu de rol van Pieter Lakeman. Wees op dit punt eerlijk, de DSB bank was op termijn toch wel falliet gegaan. Maar nu heeft Scheringa en zijn zakelijke vriendjes nauwlijks de tijd gekregen om de boel leeg te trekken.

Er is dus misschien nog wel wat te verdelen onder de schuldeisers die niet onder de garantieregeling vallen.

• Koeltech

Allemaal onzin verhalen.

Banken doen dingen met geld van anderen.En het kan ze niks schelen want het is toch hun geld geld niet.

heb er geen goed woord voor over.

Ik hou mijn handje toch ook niet op in Den Haag.

Het is gewoon een grote schande wat die banken doen.

Ze moeten gewoon gaan boeten.

Het is toch niet normaal dat je zomaar een paar ton kwijt bent en dat je dat niet meer terugkrijgt.

En maar zeuren als je een keer 200 euro in het rood staat.Dat is niet de afspraak zeggen ze dan

Nee geld van Nederlanders er doorheen jagen dat is lekker.

En dat zijn dan de mannen die geleerd hebben

• David

Koeltech, daarin is DSB niet uniek. Even het geheugen opfrissen:

ING moest gered worden

Fortis (en daarmee ook ABN) moest gered worden

Iedereen die bij de ING / Fortis / ABN een beleggingsportefeulle had is dat niet kwijt geraakt, terwijl deze banken er toen veel slechter voorstonden dan de DSB nu.

Iets wat heel erg opvalt is de bekendmaking dat Scheringa maandag 12 okt. niet terug kon treden als bestuursvoorzitter omdat de Nederlandse bank op zondag 11 november om 19:00 uur een rechtzaak is begonnen. Deze zaak werd dezelfde zondag om 21:00 uur behandeld. Het doel was om de dsb voor 18 maanden onder curatele te stellen. Nadat de curatele ingegaan is word de curator de bewindvoerder en mogen er geen bestuursmutaties gedaan worden zonder zijn toestemming. Dit tijdpad zegt iets over de paniek die uitgebroken is omtrent de kapitaalvlucht van Scheringa en consorten die gaande was.

Wij als rekeninghouders hebben geen enkele invloed op het beleid van een bank of over de risico's die genomen worden. Sterker nog wij weten het niet en kunnen het ook niet weten door de geheimhoudingscultuur. Nou ja als het mis gaat krijgen de eindgebruikers wel de rekening. Ik zat bij de postbank, maar privatiseren dat moest zo nodig van de politiek..Dus het is nu ING. Maar daar voel ik mij daar helemaal niet gelukkig mee. Ik kan niet een (1) voorwaarde verzinnen die nu bij de ING voor mij beter is dan bij de Postbank toen. Elke wijziging is een verslechtering geweest. Maar de risico's zijn wel veel groter geworden. Bedankt VVD / CDA.

Vanmorgen zag ik op[ de tv dat voor Scheringa aplaus kreeg voor zijn publiekelijke pleidooi om de surceance op te heffen.

Hij presenteerde zich als de behartiger van de belangen van de rekeninghouders en spaarders. Geloof jij het? Of is het om onder de curatele vandaan te komen zodat zijn privevermogen nog even weg gesluisd kan worden? Ik laat daarbij even in het midden hoe dat privevermogen is ontstaan. Maar in dit geval zijn geleverde prestatie's in het verleden een garantie voor de toekomst. Scheringa en Nina Brink verschillen niet zoveel van elkaar. Alleen heeft Nina B. het heel duidelijk uitgesproken. Geld, je kan er niet genoeg van hebben. Scheringa doet niets als hij er prive niet beter van wordt.

Als de DSB bank op maatschappelijk verantwoorde wijze had gewerkt dan was dit nooit gebeurt. Ze hebben het zelf verpest en ik ben blij met mensen als Pieter Lakeman dat ze dit aan de kaak stellen en daarbij hun nek uit durven steken. Dit was de taak van de toezichthouder “de Nederlandse bank”. Zij hadden op moeten treden voordat het te laat is maar hebben daar in alle opzichten in gefaald.