bankgarantie

• maurits

Bankgarantie

Ik heb in Noorwegen een vakantiehuisje gekocht. De aannemer die het huisjegaat verbouwen wil een bankgarantie van mijn bank dat ik voldoende saldo opmijn bankrekening heb om de verbouwing te kunnen betalen, maar die geeft datniet als ze ook geen hypotheek aan mij kan verkopen. Hoe los ik dit op?

• Peter

De bank moet dat gewoon afgeven als je daar om vraagt. Wil ze dat niet, dan zou ik dreigen om over te stappen naar een andere bank (“Overstapservice”).

Denk er aan: jij bent de klant en die is koning ! Die bankiers moeten ophouden met die arrogantie.

• Gesp

Ik heb even geGoogled en lees dan: Een bankgarantie is een contract waarin een bank onvoorwaardelijk garandeert om een bedrag aan de begunstigde te betalen, indien hij daarop aanspraak maakt.

Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat een bank die alleen maar afgeeft als ze van jouw kant zekerheid hebben, dus inderdaad bijvoorbeeld een hypotheek.

• Ilse

Ik heb bovenstaande ook eens uitgezocht, wat Gesp aangeeft klopt inderdaad naar mijn weten ook.

groetjes,

Ilse

vergelijk spaarrentes