Nou Minnie, om daar een fatsoenlijk advies over te kunnen en durven geven, zou je toch echt wat meer informatie moeten geven. Op deze manier kan ik wel wat roepen, maar ik weet eigenlijk nu al dat het bijkans kant noch wal raakt wat ik zeg. Waarom? Nou simpelweg omdat ik niet weet hoe jouw financiele plaatje in elkaar steekt. Wat ik daarmee bedoel aan te geven is het volgende: een tijdje geleden kwam ik eens in contact met Yvonne en Marcel. Zij vertelden mij een soortgelijk verhaal als wat jij nu doet Minnie. Ook zij hadden het voornemen om Euro 15.000 als extra storting te doen in een polis van spaarhypotheek. Doch met die kredietcrisis overwogen zij om die Euro 15.000 af te lossen op hun hypotheek. Ze vroegen mij wat zij het beste konden doen. Nou, vervolgens heb ik - en dat lijkt op het eerste oog wat uitgebreid - hun hele financiële hebben en houden in ovezicht gebracht. Ik keek naar hun pensioen, naar de situatie in geval van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. OOk keek ik aan de hand van hun belastingaangiften over voorgaande jaren, naar hun uitgavenpatroon in de voorbije jaren. En wat bleek? Yvonne en Marcel hadden de voorbije jaren (veel) meer uitgegeven dan zij verdient hadden. Zij hadden in drie jaar tijd Euro 60.000 meer uitgegeven dan wat zij verdient hadden. Dat was dus gemiddeld Euro 20.000 per jaar. En met dit gegeven in het achterhoofd en in de wetenschap dat zij op dit moment nog Euro 23.000 op hun spaarrekening hadden staan, adviseerde ik hen om hun spaarcentjes vooralsnog op hun spaarrekening te laten en eerst eens te gaan onderzoeken of zij hun maandelijkse uitgaven (fors) konden verlagen.
En zo zie je maar Minnie: een advies is snel gegeven, maar of het ook in alle gevallen een goed en betrouwbaar advies is?
Mijn vragen (je mag ze me gerust beantwoorden op erwin1967@home.nl) luiden:
1. wat is de verkoopwaarde van jullie huis
2. hoe hoog is de totale hypotheek, welke hypotheekvorm(en) zijn het, wat is de rente(percentage), hoeveel bedraagt de premie en voor welk bedrag zijn jullie verzekert in geval van overlijden?
3. is er spaargeld en zo ja, hoeveel (ongeveer)?
4. wat is jullie gezamenlijke bruto jaarinkomen (gesplitst per partner)?
5. wat is jullie leeftijd en wanneer sloten jullie deze hypotheek af?
6. wat voor pensioen hebben jullie (en op hoeveel pensioen kunnen jullie rekenen als 1 van jullie komt te overlijden)?
7. Hoeveel bedraagt jullie spaargeld?
8. zijn er nog andere dingen die je van belang acht voor het beantwoorden van deze vraag Minnie? Zo ja, vertel het me.
Nogmaals: je mag de vragen niet of via dit prikbord beantwoorden. Het is misschien fijner om me de antwoorden via email toe te laten komen. En beantwoord je mijn vragen niet, dan is dat wat mij betreft ook prima. Jullie zullen er vast en zeker uit komen, ik twijfel daaraan geen seconde.
Met groet,
Erwin