De banken verdienen genoeg. De banken zullen daar misschien anders over denken, ik in ieder geval niet.
U kunt zelf voorkomen dat er een bank aan uw betaalpas verdient. Het feit dat u hier post, betekent dat u over internet beschikt. Even zoeken en u vindt bankrekeningen die geheel gratis zijn voor de gebruiker.
Als ik u goed begrijp haalt u geld altijd meteen van de rekening af om te voorkomen dat de bank daar aan verdient. Dat mag, maar in dit geval zult u niet van mij horen dat ik het met u eens ben.
Iedereen zal in het leven wel eens voor grotere uitgaven komen te staan. Een auto, een nieuwe keuken, een verre reis zijn voorbeelden. Een ieder mag deze lijst voor zichzelf samenstellen.
Zeker iemand die niet wil dat banken geld aan hem verdienen, geeft er de voorkeur aan om niet te lenen. Voor iedereen die liever niet leent, is er eigenlijk maar één alternatief, sparen.
Daarnaast zijn er mensen die gewoon wat rustiger slapen, als ze weten dat ze een bedrag achter de hand hebben, voor het geval dat……….
En dan ontstaat de vraag: “Hoe kun je het beste sparen ?”
De eenvoudigste manier is dan inderdaad het geld van de bank halen en thuis in de oude sok stoppen, maar is dat verstandig ?
Tot voor kort was de algemene mening dat geld op de bank veiliger is dan in huis. Ik denk dat dit nog steeds wel zo is, maar ik ben er niet meer zo van overtuigd als vroeger.
Naast die veiligheid is er één andere belangrijke reden om bij een bank te sparen en niet thuis, namelijk de rentevergoeding.
Een voorbeeld: U denkt over 10 jaar een auto te kopen en begint nu vast te sparen. Elk jaar op 1 januari legt u 1000 euro apart om zodoende over 10 jaar 10.000 euro bij elkaar te hebben. Regelt u dit via de oude sok, dan heeft u over 10 jaar precies de gewenste 10.000 euro bij elkaar. De vraag is alleen welke auto u voor dit bedrag krijgt over 10 jaar. Waarschijnlijk niet de auto die nu voor dat bedrag in de showroom staat. Dat heet geldontwaarding.
De bank geeft rente. Bij een rente van 4% is uw spaartegoed over 10 jaar gegroeid naar ruim 12.000 euro. Redelijke kans dat u hiervoor over 10 jaar wel het gewenste model kunt kopen en niet eerst nog twee jaar moet doorsparen of genoegen moet nemen met een eenvoudiger model.
In een oude sok sparen, louter en alleen om te voorkomen dat een bank er aan verdient ? Dan ben je ook wel een “dief van eigen portemonnee”.
Het is natuurlijk wel zaak om de boel in de gaten te houden. Zorgen dat je de hoogst mogelijke rente binnenhaalt, beperkt de winst van de bank en is leuk voor de spaarder.
In het bovenstaande voorbeeld, maar nu gerekend met een rente van 5%, is het bedrag over 10 jaar zelfs ruim 12.500 euro. Voor die 500 euro extra kan er misschien wel een knappe autoradio in.
Zwart verdiend geld is een apart geval.
Niet iedereen heeft deze illegale vorm van inkomsten. Legio mensen, onder wie ik, vinden zwart geld afkeurenswaardig. Afkeurenswaardig vind ik ook mensen die het hebben, zeker als ze daarmee te koop lopen. Het kan, wat mij betreft, gestolen worden.