verjaring foutieve overschrijving?

• Geert

Beste mensen,

Een goede 2,5 jaar geleden heb ik een probleem gehad met een leverancier. We hebben een nogal kostbare reparatie aan onze wasmachine zelf moeten betalen, ofschoon er nog garantie op het apparaat was, verkeerd gebruik was het verweer van de leverancier. Volstrekte nonsens volgens ons.

Toevallig maakte dezelfde leverancier in die tijd een foutje met een overboeking, hij gebruikte ons banknummer als ontvanger voor een bedrag wat naar een andere klant had gemoeten. Gewoon een vergissing of wat dan ook. Ik heb contact met hem opgenomen en aangegeven dat als hij alsnog een beetje coulance zou verlenen inzake de wasmachine, hij zijn fout geboekte geld snel zou terug hebben, zonee ging ik maximaal moeilijk doen over de terugbetaling.

Daarna heb ik niets meer gehoord. Mijn vraag is nu: wanneer is een dergelijke foutboeking verjaard, m.a.w. wanneer kan ik het fout geboekte bedrag zelf gaan gebruiken? Is hier een wettelijk termijn aan verbonden, afgezien van de morele kant? Als ik het bedrag mag houden ben ik ongeveer quitte t.a.v. de naar mijn idee onterechte factuur voor de reparatie.

Met vriendelijke groet, Geert.

• Persson

Als jij destijds akkoord bent gegaan, ben je het nu gewoon verschuldigd. Verjaren doet de opeisbaarheid pas na vijf jaar, wanneer de verjaring niet gestuit wordt. De verschuldigdheid verjaart pas na 20 jaar.

• Geert

We hebben mondeling geprotesteerd tegen de rekening, maar wat wil je als je een week geen wasmachine hebt, met 2 kleine kinderen, en de monteur die zegt: als u niet betaald bouw ik de klok weer uit.

Het gaat er echter om dat de leverancier niets meer van zich heeft laten horen nadat hij er door mij op gewezen werd dat hij een foute overschrijving gedaan had. Dat ik zei dat ik vlot zou meewerken aan terugbetaling als hij wat coulance zou verlenen en dat ik zou gaan dwarsliggen als hij dit weigerde beviel hem slecht. Daarna hebben wij nooit meer iets van hem gehoord. Welke stappen kan hij nog ondernemen? En wat houdt verschuldigdheid in?

• Hadjememaar

Niet over praten, Geert………

Ik ga er van uit dat je verhaal waar is, m.a.w. dat je getild bent met de reparatie.

Geef het geld niet uit. Als de leverancier het plosteling opeist kom je mogelijk in financiële problemen. Zet het in plaats daarvan op een spaarrekening.

Je noemt geen bedragen, maar laat ik uitgaan van 1000 Euro, zowel voor het bedrag waarvoor je bent opgelicht als voor de foutieve overboeking.

Als je die 1000 2,5 jaar geleden op een spaarrekening had gezet (4% rente) zou die 1000 nu aangegroeid zijn tot iets meer dan 1100.

Als het er 10 jaar kan blijven staan tegen 4% heb je al 1480, na 18 jaar 2025, dit dankzij het rente-op-rente-effect.

Bij gemiddeld 5% rente (op het moment geen probleem) is het zelfs al na een goede 14 jaar verdubbeld.

Als je de kans krijgt het zo lang te laten staan, kun je alsnog terugbetalen als de leverancier je daartoe sommeert en toch nog je reparatie er uit hebben.

Tot het moment dat hij je sommeert kan hij onmogelijk rente van je eisen, daarna wordt het een ander verhaal, maar dan kun je nog altijd gaan rekken. Bv door een betalingsregeling te laten treffen.