Wat moet ik nu doen als gedupeerde van icesave?
Moet ik mij nog ergens aanmelden omdat ik daar een rekening heb, of komen die gegevens automatisch bij de nederlandse bank?
Icesave is genationaliseerd.
Als Icesave, dus IJsland niet kan betalen gaat IJsland failliet.
In geval van faillissement is het een goed gebruik dat de bezittingen van de failliete instelling worden verdeeld.
Ik heb er maar een paar duizendjes staan, niet voldoende om bijvoorbeeld de geyser, een vulkaan of één van de watervallen op te eisen.
Maar ik wil wel alvast een claim leggen op een bepaald adres in Reykjavik.
Toen ik daar, op vakantie in IJsland, langsliep zag ik er iemand naar binnen gaan waar ik best eens kennis mee zou willen maken.
Een mooie aanleiding om eens een gesprek te beginnen.
Zonder gekheid, er is nog nooit een land failliet gegaan. Misschien zijn sommige landen wel technisch failliet, maar juridisch is het nog niet voorgekomen.
Er kan enige tijd overheen gaan, maar tot 20.000 Euro gaat IJsland heus wel betalen. Ik heb er alle vertrouwen in, zeker nu de minister van Financiën heeft toegezegd dat hij en De Nederlandse Bank onze belangen in IJsland zullen behartigen.
Degenen die boven de 20.000 Euro zitten hebben een fout gemaakt waar onder meer hier vaak genoeg voor gewaarschuwd is. Zij mogen dan ook deze minister wel dankbaar zijn, dat hij met terugwerkende kracht de Nederlandse garantie heeft verhoogd naar 100.000 Euro.
Ja, het was dom, hééél dom en misschien zelfs misdadig te noemen wat ICESAVE heeft gedaan. Een hoge rente beloven om zo veel geld onder je beheer te krijgen en er dan heel gevaarlijke risico's mee aangaan. Maar niet alleen risicovolle beleggingen maar ook leuke dingen, salarissen, bonussen, enz. Ja, dom, misschien zelfs misdadig, verbijsterd waren we. Maar hebben jullie 29 januari éénvandaag gezien ? Het volgens Bos gezonde onvolpresen ING deed hetzelfde. In Nederland gaf ze 2% rente, maar ze gaf via internet in Amerika 5,3 % rente. Dat leverde 200 miljard euro aan spaargelden. Daar wil je zoveel mogelijk mee verdienen, dus beleggen in Amerika. Daar heeft Amerika een regel voor bedacht, zulk geld mag alleen in bestaande hypotheken. Dat deed de ING… in hypotheken die tegen 1% hypotheekrente zijn verstrekt aan mensen die niet kredietwaardig zijn, soms zelfs werklozen. Nu veelal leegstaande, verloederende huizen, waar geen geld voor betaald wordt, maar zelf geld bij moet. Bovendien mogen de spaarders niet het idee krijgen dat ING een slechte bank is, want dan halen ze hun spaargeld van de bank. Spaargeld dat er niet meer is. Dus dit verhaal niet in Amerika vertellen… ssssst.
Ik verwacht maandag 2 februari of hoogstens een week later de mededeling dat ING genationaliseerd is… zo gezond is ING. Laten we hopen dat Bos geen geld heeft om dat te doen, want wie wil nederland opschepen met 200 miljard schuld ?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?