L.S.,

Nog steeds verkoopt de PostBank PC’s, “exclusief voor rekeninghouders”. Met haar terminologie roept de PostBank bij haar rekeninghouders het gevoel op, dat het om een speciale aanbieding gaat tegen een speciale prijs en met goede bank-waardige garantie en service. Ter waarschuwing aan kandidaat-kopers: beide dingen zijn in feite dus juist niet het geval. Ook niet volgens de aktueel-geldende PB-voorwaarden

Als je geinteresseerd bent in de betreffende PostBank-PC (Acer-laptop), dan begint de PB met de vraag of je “drie jaar extra zekerheid (miv aankoop natuurlijk!/honda) met een Acer-garantie-uitbreiding” a 149 euro wilt kopen; dit met uitleg van aantrekkelijke voorwaarden, maar zonder uit te leggen hoe de gratis standaard-garantieregelingen precies zijn.

Pas enkele menus verder, kort voor de definitieve bestelling, verschijnt er een heel klein icoontje “leveringsvoorwaarden”. Daar kun je lezen: “Voor door Postbank geleverde artikelen geldt uitsluitend de garantie, zoals deze door de fabrikant van het desbetreffende artikel wordt vastgesteld’”.

Wat die standaard-garantievoorwaarden zijn wordt dan nog steeds niet duidelijk, behalve dan dat de PB diverse extra-uitsluitingen blijkt te hanteren.

Over haar eigen service-verantwoordelijkheid en –aansprakelijkheid zegt de PB niets. Dit betekent in feite dus, dat de klant zelf zijn PC moet opsturen naar een of ander hoogstwaarschijnlijk zeer ver weg gelegen service-centrum. Vervolgens moet je maar afwachten wanneer die PC ooit terug komt; o ja, bij de extra garantie krijg je reparatie-voorrang (veelzeggend voor de standaard-garantie!). Wat er na de garantie-periode gebeurt is onduidelijk; die duidelijkheid kun je alleen vergroten door de extra garantie a 149 euro te kopen!

Mijn eigen ervaring was dus, dat ik als Postbank-klant (ivm met mijn kapotte Postbank-Computer) door HP/Compaq Service Planet een reparatie-offerte kreeg a 470 euro (ik had officiele PC-foutmeldingen aangeleverd!), terwijl het defekt later via mijn eigen kanaal voor 50 euro bleek te kunnen worden opgelost. Toen ik over de mijns inziens te hoge reparatie-offerte van HP kontakt opnam met PB-E-commerce verwees deze mij zonder verder kommentaar terug naar HP, met als alternatief het indienen van een klacht bij Postbank-Arnhem. Hoe het daaropvolgende PB - van ’t kastje naar de muur -gebeuren precies verliep kunt u lezen in de Fora van Consumentenbond (electronica) en TrosRadar (Banken en Computers). In ieder geval heb ik vele maanden later nog steeds geen antwoord gekregen op mijn schriftelijke klacht die ik uiteindelijk op advies van E-commerce ook nog eens indiende bij de PB-direktie.

Overigens vind ik het niet vreemd, dat de POSTBANK - banksite regelmatig onbereikbaar is. De bank-site is meer een Postorder-Shopsite dan een site waar je veilig je geld kunt overmaken.

Groet Heijn