Wat doe ik fout?

• Jet

Bij opsporingsprogramma's hoor en zie ik met enige regelmaat dat er grote bedragen worden gepind met gestolen passen. Ik kan, zelfs in geval van nood, niet meer dan euro 250,– per dag opnemen, behalve bij m'n eigen bank, waar het maximaal te pinnen bedrag overigens ook aan een limiet gebonden is, zelfs al is het bedrag op de betreffende rekening een veelvoud van de limiet.

Hoe kan dit?

Dag, Jet

• Jacobus

De vraag is hoe crediet waardig je bent. Als je een persoon bent met leningen en op de reutel kopen, ja dan is de bank voorzichtig. Ik heb een maximum van iest van 1000 per week, 4500 per maand, maar dat kan ik verhogen als ik dat wil

• Jet

Ik mag euro 1000,– plus per dag pinnen, maar alleen bij een vestiging van m'n eigen bank. Bij collegabanken is het max. euro 250,– per dag, en als ik er bij één dat bedrag opgenomen heb krijg ik bij de tweede nix meer :D Over pinbetalingen bij middenstand en tankstation doen ze dan overigens niet moeilijk.

Vandaar mijn vraag hoe het pinpasdieven lukt om zoveel te pinnen met een gestolen pas, of is alleen Fortis zo safe :):?:)

• Petra

De vraag van Jet gaat niet over hoe kredietwaardig je bent maar wat je per keer/maand/dag kan pinnen.

Heeft ook niets te maken met kredietwaardigheid.

Standaard heb je bij de meeste banken een pinlimiet van 250 euro per dag bij een andere bank (gastgebruik) en bij de betaalautomaat 1500 euro.

Je kan dit zowel verlagen als verhogen.

Ook al zou je een prive limiet op je rekening hebben van 30.000 euro dan nog kan je dat niet pinnen!

• Jet

Petra, je verwoordt precies wat ik bedoel. Maar daarnaast blijft mijn vraag: “hoe kunnen pinpasdieven je rekening leegplunderen als ik dat zelf niet eens kan?”

• Jacobus

je kan het verhoge, heb ik ook gedaan

• Jacobus

Ze zijn slimmer?

• Petra

Ja hoe kunnen ze dat…geen idee!

Meestal blijft de schade ‘beperkt’ tot het bedrag wat op je rekening staat en als je meer kan pinnen (pinlimiet) en je hebt dit op je rekening staan dan nemen ze dat ook nog even op.

• Erik

maximum opnemen bij de bank, vervolgens produkten kopen, daar geld een andere limiet bij :)

En de volgende dag weer. Duurt even voordat je het ontdekt dat je pasje weg is, en zekers als het gecopieerd is.

• Peerke

Snel achter elkaar pinnen, voordat de eigen bank je kredietlimiet heeft bijgewerkt. Aan de balie geld opnemen en nog gauw aan de automaat, een truc van veel minima (overigens met een ander doel). De pinpas als creditcard in het buitenland gebruiken.