spaarrekeningen

• rovianne

Ik zou graag voor diverse dingen aparte spaarrekeningen willen openen. Maar weet niet of dat zomaar kan? is er een maximum aan spaarrekeningen dat je op je naam mag hebben?

Het is niet zo dat er nu hele grote bedragen op komen staan, dus voor de belasting heeft dat geen invloed. ik vind het alleen handiger om dingen gescheiden te houden.

• Eric

Al open je er bij wijze van spreken 100.

Makkelijk ? Lijkt mij er omslachtig

Voor de belasting maakt het idd niet uit. Of je nu op één rekening 50.000 euro hebt staan of op twintig rekeningen 2.500 euro in beide gevallen betaal je belasting in box 3 over het saldo wat boven je heffingsvrjige vermogen komt.

• Noa

Je mag -tig rekeningen op je naam hebben staan. Je moet bij je belastingaangifte het totaal van alle rekeningen opgeven, dus wat dat betreft maakt het weinig uit.

• Jet

Het is niet onverstandig om je spaargeld over diverse banken te verdelen; tenslotte garandeert de Nederlandsche bank maar een beperkt bedrag in geval van faillissement van een bank. Let er dan wel op de de rekeningen niet lopen bij diverse onderafdelingen van dezelfde bank.

• Noa

Momenteel is die garantie € 20.000. Het wordt € 40.000.

• Jet

Dat bedoel ik; en daar kom je toch al snel aan als tweeverdieners met slechts één kind.

Daarom mijn advies om niet meerdere rekeningen te openen bij hetzelfde bankconcern, want die garantie is niet per rekening maar per ‘persoon’.

Dag, Jet

• Noa

Klopt, ik heb zelf 3 banken waar ik geld heb staan, geeft toch wel een veilig gevoel :)

• Jet

Grin, had ik ook, maar sinds al die fusies nog maar bij 2; heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat Credit Lyonais ook opgegeten is door Fortis :D

Maar weer eens iets anders zoeken, bijv. een door de Nederlandse Bank erkende Turkse bank. Schijnen als je de consumentenbond mag geloven ook nog een goede rente te geven *D

• Jacobus

Omslagtig en je geeft denk ik ook rente weg daardoor. Maar ik heb ook om andere redenen veschillende rekeningen voornamelijk om fiscale redenen in het buitenland (ja ben een beetje gek!). Het gaat om de garantie van de regering per rekening als de bank in de problemen komt. Dat is niet eens ze veel, dus je zit snel met een rekening die kwetsbaar is, in het bijzonder als je voor hoger rente en dus ook wat minder stabile banken gaat. 6% is trouwens mogelijk. Ik geloof dat het maximum dat bvb de Engelse regring per rekening vergoed nu op 50.000 engelse pond ligt en dan zit al snel met een dozijn rekeningen he?

• Jacobus

Dat vindt ik wel een zielige vertoning, want veel Nederlanders worden dan gedwongen een hele serie rekeningen te openen.