Krediet

• Aigoual

Wij gaan ons huis verkopen. Makelaar schat de opbrengst na aftrek van kosten op 172.000 euro. Per 1 juli kopen we een nieuwe woning. Met bijkomende kosten wordt de prijs circa 170.000. Op het oude huis staat nog een hypotheek van 15.500euro die we bij aankoop nieuw huis gaan aflossen.

Echter ons oude huis moet nog wel verkocht worden. We hebben dan natuurlijk een krediet nodig van plm. 170.000 euro.

Het is dus een overbruggingskrediet maar niet in die zin dat we voor twee huizen moeten betalen. We hebben eenvoudig hopelijk voor slechts een paar maanden 170.00 euro nodig die we na verkoop van ons huis onmiddelijk aflossen.

Geen hypotheekpoespas dus. Ik neem aan dat banken hier geen probleem mee hebben. Is dat dus gewoon een persoonlijke lening en wat gaat de rente hierover ongeveer worden en wie weet welke bank ik hierover het best kan aanschieten?

En is de rente voor deze lening aftrekbaar van de belasting?

U merkt het ik ben een volkomen leek in geldleningzaken.

• Jan B.

Dit zal niet gemakkelijk zijn, zelf ben ik jaren geleden in dezelfde situatie geweest. Pas toen ik met een voorlopige verkoopacte van de woning waar ik de eigenaar van was aankwam, wilde een bank met ons in zee gaan. De rente die ik moest betalen was toen 1989 11,3 %, bij een hypotheker hoeft u niet aan te kloppen, omdat het niet om een hypotheek gaat, tenminste die kon/wilde mij niet helpen, was ook niets aan te verdienen.

• Evert van de Streek

by de rabo hebben ze daar wel een oplossing voor deze rente van de overbrugingshypo is ook aftrekbaar