Uitkering, hypotheek verlengen.

• Henk

Omdat ik al bijna twee jaar een nogal lage ww-uitkering heb (57 jaar ben…!) en toch mijn huis moet gaan opknappen, zit ik te denken aan de volgende contructie:

- Mijn hypotheek verhogen (met zo'n ? 15.000.-) om het huis te kunnen opknappen zodat het niet in waarde achteruit gaat;

- tegelijk de looptijd van de hypotheek verlengen om op die manier de maandelijkse lasten ongeveer gelijk te laten blijven, c.q. het huis betaalbaar te houden.

Er zit nog zo'n ? 60.000,- hypotheek op het huis, de waarde is plm. ? 200.000,-

Heeft iemand enig idee of banken dit wel eens op deze manier regelen als iemand in een uitkeringssituatie zit?

• Sander

Henk,

Ten eerste, biedt de oude hypotheekakte ruimte om de hypotheek te verhogen? Zo niet, dan moet je een tweede hypotheek afsluiten op het huis van zo'n 15.000 + nog extra kosten. De rente over deze hypotheek is dan nog 30 jaar aftrekbaar. De rente over de oude hypotheek is na 30 jaar rente-aftrek niet meer aftrekbaar. De looptijd verlengen is om die reden dan ook niet verstandig. Anderzijds zal een geldverstrekker dit meestal niet toelaten, of je moet na deze looptijd de hypotheek herfinancieren, met extra kosten.

Wat gebeurt er als de looptijd van de oude hypotheek van 60.000 wordt bereikt? Keert een kapitaalverzekering hetzelfde bedrag uit om deze 60.000 af te lossen?

Bij een tweede hypotheek van 15.000 + kosten moet het wel mogelijk zijn om de rentelast op te brengen. Het kan zijn dat er ook nog een overlijdensrisicoverzekering wordt verlangd. Ik zou proberen dit te voorkomen, aangezien het huis voldoende overwaarde heeft.

• Te-untje

Het is natuurlijk wel achteruit fietsen

• Te-untje

Zou gewoon een krantenwijk nemen om wat extra te verdienen, of tuinen in de buurt gaan onderhouden