Wat meer over beleggen wat minder over lenen

• teuntje

Kunnen we dat niet doen. Het is vervelend om als maar weer verhalen te zien van mensen die lenen, nog meer willen lenen en dan zich af vragen waarom de bank geen zin meer in ze heeft

Tipjes mbt stocks, de beste deposit rates, dat soort dingen, niet over hoe nog verder je in de narigheid te werken. Ok?

• teuntje

Ok, voorbeeldje, Gisterenmiddag Hagemeijer verkocht na precies 6 weken in bezit gehad te heben, precies 20% profit. Nu over een heel jaar, zlefs als het maar de helft van de tijd lukt, 100%+++. En dan zitten we over 0.2% verschil in rente tussen banken te praten, waar zijn we mee bezig

• Sander

En wat waren je verliesgevende transacties?

• Teun

geen, maar heb hagemijer te snel verkocht, nu winst van 20% in 6 weken, had 30% in 8 weken kunnen zijn

• Jiskepansje

Ik ken eigenlijk meer mensen die financieel in de problemen zijn gekomen door beleggen dan door lenen!

• Te-untje

Ik niet, ben het voorbeeld van hoe het wel geod kan gaan denk ik :-) maar wel je verstand er bij houden

• Jiskepansje

Ja en tot hoe ver rijkt ieders verstand….

• T-eun-tje

Met beleggen riskeer je je eigen geld, met lenen het geld van een ander, dat is het verschil. Ik ben tegen vooruit leven dus lenen, met misschien de hypotheek voor een huis als enigste uitzondering en zeker niet voor een auto om mee op te snoeven

• Jiskepansje

Er zijn ook mensen die geld hebben geleend om te beleggen…is dit dan wel eigen geld of geleend geld?

• Sander

Tuurlijk is dat geen eigen geld. Doorgaans betaal je er rente over. Je beleggingen moeten meer opbrengen dan de rente die je betaald. Er zijn mensen die zweren bij beleggen met geleend geld. Brengen je beleggingen te weinig op, moet je ze verkopen. Maar dan ben je wel een actieve belegger met een hoog risicoprofiel.

Tot voor kort gebeurde dit in Japan. Je kon geld lenen tegen 0 % rente door de deflatoire economie. Maar nu de economie in Japan weer stevig is gaan groeien is de rente ook alweer gestegen.