A De Postbank toont aan 650.000 rekeninghouders haar ware aard. Op agressieve manier dwingt zij haar klanten om een contract te ondertekenen van 22 pagina's en allerlei persoonlijke financiële informatie prijs te geven, anders stopt hun deelname aan het beleggingsfonds. Was vertrouwen niet de basis van het bankwezen?
B Mag de Postbank de beleggingsrekening opzeggen van klanten met een beleggingsfonds bij hen, als die weigeren om het conract te ondertekenen?
C Zoja, wat gebeurt er dan met het geld dat in het beleggingsfonds zit? Worden de klanten dan verplicht om hun fondsen desnoods met groot verlies te verkopen? Of kunnen ze dan zelfs helemaal naar hun geld fluiten? Ik raad mensen af om nog met deze bank in zee te gaan.
————————————————————
Postbank dreigt beleggers
Van onze redactie economie
AMSTERDAM - De Postbank dreigt 600.000 beleggers aan de kant te zetten. De bank wil dat zijn klanten een uitgebreid ‘beleggersprofiel’ invullen. Doen ze dat niet voor 6 februari, dan zegt de Postbank hun beleggingsrekening op.
'De Postbank heeft van u nog geen schriftelijke overeenkomst vastgelegd,' schrijft de bank bars. ‘U kunt alleen gebruik blijven maken van de dienstverlening van de Postbank als u het klantcontract ondertekend en aan ons terugstuurt.’
In dat ‘klantcontract’ zijn de rechten en plichten van beleggers vastgelegd. De Postbank wil dat zijn beleggers ook ‘een beleggingsprofiel’ terugsturen, waarop allerlei gegevens over de financiële situatie staan, inkomen, andere leningen en hypotheken.
Volgens de Postbank heeft ‘het verzoek’ te maken met eisen van financiële waakhond AFM. Die schrijft voor dat alle aanbieders van beleggingsproducten een uitgebreid financieel profiel aanhouden van hun klanten. De Postbank had dat al in 2003 moeten doen, maar heeft dat nagelaten.
De bank vermeldt niet dat klanten helemaal niet verplicht zijn hun gegevens in te vullen. Als ze het vragenformulier oningevuld, maar wel ondertekend terugsturen, worden ze volgens de voorschriften van de AFM ingedeeld in de veiligste categorie en mag de bank ze geen risicovolle beleggingsproducten aanbieden.
De Postbank zegt zijn beleggers ‘agressief’ te hebben benaderd, omdat de bank snel inzicht wil krijgen in de financiële situatie van beleggers. De bank bevestigt bovendien dat beleggers op basis van het ingevulde profiel, persoonlijk toegesneden aanbiedingen van de bank zullen krijgen. De actie lijkt dan ook vooral bedoeld om de marketing van de Postbank te helpen.
© Het Parool, 17-01-2006
http://www.parool.nl/nieuws/2006/JAN/17/eco1.html