Postbank dreigt als je hun klantcontract beleggingsfonds niet ondertekent

  • Karel Boskoop

    A De Postbank toont aan 650.000 rekeninghouders haar ware aard. Op agressieve manier dwingt zij haar klanten om een contract te ondertekenen van 22 pagina's en allerlei persoonlijke financiële informatie prijs te geven, anders stopt hun deelname aan het beleggingsfonds. Was vertrouwen niet de basis van het bankwezen?

    B Mag de Postbank de beleggingsrekening opzeggen van klanten met een beleggingsfonds bij hen, als die weigeren om het conract te ondertekenen?

    C Zoja, wat gebeurt er dan met het geld dat in het beleggingsfonds zit? Worden de klanten dan verplicht om hun fondsen desnoods met groot verlies te verkopen? Of kunnen ze dan zelfs helemaal naar hun geld fluiten? Ik raad mensen af om nog met deze bank in zee te gaan.

    ————————————————————

    Postbank dreigt beleggers

    Van onze redactie economie

    AMSTERDAM - De Postbank dreigt 600.000 beleggers aan de kant te zetten. De bank wil dat zijn klanten een uitgebreid ‘beleggersprofiel’ invullen. Doen ze dat niet voor 6 februari, dan zegt de Postbank hun beleggingsrekening op.

    'De Postbank heeft van u nog geen schriftelijke overeenkomst vastgelegd,' schrijft de bank bars. ‘U kunt alleen gebruik blijven maken van de dienstverlening van de Postbank als u het klantcontract ondertekend en aan ons terugstuurt.’

    In dat ‘klantcontract’ zijn de rechten en plichten van beleggers vastgelegd. De Postbank wil dat zijn beleggers ook ‘een beleggingsprofiel’ terugsturen, waarop allerlei gegevens over de financiële situatie staan, inkomen, andere leningen en hypotheken.

    Volgens de Postbank heeft ‘het verzoek’ te maken met eisen van financiële waakhond AFM. Die schrijft voor dat alle aanbieders van beleggingsproducten een uitgebreid financieel profiel aanhouden van hun klanten. De Postbank had dat al in 2003 moeten doen, maar heeft dat nagelaten.

    De bank vermeldt niet dat klanten helemaal niet verplicht zijn hun gegevens in te vullen. Als ze het vragenformulier oningevuld, maar wel ondertekend terugsturen, worden ze volgens de voorschriften van de AFM ingedeeld in de veiligste categorie en mag de bank ze geen risicovolle beleggingsproducten aanbieden.

    De Postbank zegt zijn beleggers ‘agressief’ te hebben benaderd, omdat de bank snel inzicht wil krijgen in de financiële situatie van beleggers. De bank bevestigt bovendien dat beleggers op basis van het ingevulde profiel, persoonlijk toegesneden aanbiedingen van de bank zullen krijgen. De actie lijkt dan ook vooral bedoeld om de marketing van de Postbank te helpen.

    © Het Parool, 17-01-2006

    http://www.parool.nl/nieuws/2006/JAN/17/eco1.html

  • Jan

    Volgens mij wordt de beleggersrekening niet opgezegd als je niet ondertekent. Je kan dan alleen niet gebruik maken van extra beleggings faliciteiten. En je wordt ingedeeld als niet risicovol.

    Maa het klinkt inderdaad niet vriendelijk.

  • Karel Boskoop

    Bedankt voor je reactie Jan. Zijn er hier misschien ook mensen die zeker weten hoe het zit?

  • Sander

    Karel,

    Iedere bank is verplicht aan een zorgplicht te voldoen jegens haar clienten. Een onderdeel hiervan is het beleggingsprofiel: Je stelt vast wat je beleggingsdoelen zijn en hoeveel risico je wilt en kunt lopen. Doe je later beleggingen die afwijken van dit profiel, is de bank je verplicht te waarschuwen. Je bent niet verplicht dit advies op te volgen, alleen de bank is gevrijwaard van aansprakelijkheid.

    Kijk bij een willekeurige bank naar de vragenlijst voor dit profiel; je zult zien dat deze heel erg veel op elkaar lijken. De Postbank gaat alleen een tikkeltje verder en vraagt ook nog welk bedrag u achter de hand uit voor onvoorziene uitgaven. Op zich niks mis mee.

    Maar als u niets terugstuurt, zal de Postbank de beleggersrekening beeindigen. Een serieuze bank zal niet het risico willen lopen om boetes te krijgen van de AFM. En bij een andere bank zult u ook weer zo'n lijst in moeten vullen.

  • Karel Boskoop

    Dank je Sander,

    De andere banken hebben niet dit beleid. En ik denk niet dat de Postbank het recht heeft om tegen mijn wil mijn participatie in het beleggingsfonds te verkopen.

  • Sander

    Nee, dat kan, dat weet ik eigenlijk niet.

    Maar vormt het een bezwaar om zo'n portefeuilleprofiel op te stellen? De Postbank stelt welliswaar wat meer door dan andere banken als het om haar zorgplicht gaat, echter ga je beleggen bij een andere bank moet je toch zo'n dergelijke lijst invullen.

    Wijkt je portefeuille teveel af van dat profiel, dan geeft de bank je een waarschuwing. Dit is alleen een waarschuwing, je bent niet verplicht het advies op te volgen. De bank is daarmee alleen gevrijwaard van aansprakelijkheid.

  • Karel Boskoop

    De Postbank vraagt allerlei financiële informatie die ik privé vindt. Waar zij niets mee te maken hebben. Bovendien dwingen ze me om een contract van 22 pagina's te bestuderen. En daar heb ik geen tijd voor. Ik vind dat erg klantonvriendelijk. Andere banken dreigen niet bij bestaande beleggingsklanten.

  • Jan

    De ABN AMRO bank dreigt ook mijn rekening op te zeggen omdat ik langs moet komen met een legitimatiebewijs. Maar ik heb daar alleen een hypotheekrekening lopen. Dat is toendertijd allemaal onder toezicht van een notaris gebeurd die ook mijn legitimatiebewijs gecontroleerd heeft. Het heeft toen veel geld gekost om het allemaal te checken. Kunnen ze dan niet gewoon de gegevens bij de notaris opvragen?