van der hoop bank failliet

• Ron

Vandaag in het nieuws dat Van der Hoop bank failliet verklaard is. Dat kan gebeuren maar tot mijn grote verbazing zijn mensen met spaarcenten blijkbaar een aanzienlijk deel van hun geld kwijt als ik de volkskrant mag geloven. Noem mij naief, ik heb altijd gedacht dat geld op rekeningen beschermd zou zijn.

• Ron

bron: nu.nl

Van der Hoop vraagt faillissement aan

Uitgegeven: 16 december 2005 11:23

Laatst gewijzigd: 16 december 2005 11:44

AMSTERDAM - Van der Hoop Bankiers vraagt faillissement aan bij de rechtbank in Amsterdam. De bewindvoerders van de noodlijdende bank hebben daartoe besloten, omdat de dagelijkse bedrijfsvoering grote problemen oplevert. De Amsterdamse bank valt sinds vorige week vrijdag onder een noodregeling, die vergelijkbaar is met uitstel van betaling.

Na de afkondiging van de noodregeling heeft De Nederlandsche Bank (DNB) twee bewindvoerders aangesteld bij de financiële instelling. Die concludeerden vrijdag dat klanten en schuldeisers van de bank niet al hun geld zullen terugkrijgen. De crediteuren kunnen echter wel op een groot deel van hun claims rekenen. Aan het begin van de week werd al bekend dat de aandeelhouders waarschijnlijk met lege handen achterblijven.

Spaargeld

De rekeninghouders bij Van der Hoop zijn in elk geval een deel van hun spaargeld kwijt. Het bedrag dat ze nog terugkrijgen, kunnen ze in de loop van 2006 verwachten. Toezichthouder DNB heeft dinsdag de garatieregeling opengesteld voor klanten van de Amsterdamse bank. Rekeninghouders kunnen daardoor aanspraak maken op een uitkering van maximaal 20.000 euro.

• feije

nou ben je lekker klaar mee als je daar je zuurverdiende geld hebt ondergebracht.

• Sander

Ja, er zijn er meer. Er is een stichting opgericht, Hoop-Verlies. Mogelijk kunnen die nog wat betekenen. Leg in ieder geval je vordering neer bij de curator.

Zelf wist ik niet dat effecten niet op de balans van een bedrijf staan en dus beschermd zijn. Een uitzondering zijn opties. Dit was oorspronkelijk niet de bedoeling, echter Den Haag heeft weer zitten slapen.