kan iemand mij informatie geven over generatiesparen van de rabobank en met name: wat zijn de fiscale gevolgen voor mij indien mijn ouders zo'n rekening gaan openen?
Dat is vrij eenvoudig: Geen, pas op je 18e kunnen er misschien fiscale gevolgen zijn.
Je ouders kunnen ca. 4000 euro vrij schenken zonder successierechten te betalen. Deze wordt dan gestort op deze generatierekening. Het geld is dan in principe van jou, ook al ben je jonger dan 18 jaar. Voor opname heb je wel toestemming nodig van je ouders. Op je 18e is het gehele bedrag van jou en mag je ook het bewind voeren over deze rekening. Als op je 18e het saldo hoger is dan de vrijstelling in Box 3, dan ben je hier vermogensrendementheffing over verschuldigd. Inkomensbelasting over je rente zeg maar. De vrijstelling wordt ieder jaar verhoogd met ongeveer de inflatie. De huidige vrijstelling voor een alleenstaande is nu ongeveer 20.000 euro.
Stel dat er ongeveer gemiddeld in een jaar 30.000 euro op die rekening staat waarover je 4 % rente ontvangt. Het bedrag van 20.000 euro is vrijgesteld van belasting. Over het merendeel betaal je 1.2 % belasting. Je moet dan 120 euro belasting betalen. Dit is 10 % van het totaal aan rente dat je ontvangt, 1200 euro.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?