Hoe zal de wereldeconomie zich ontwikkelen?

• Harm Tuinder

1. HOE ZAL DE WERELDECONOMIE ZICH ONTWIKKELEN?

Beleggen heeft vooral te maken met verwachtingen over de wereldeconomie.

A. Welke ontwikkeling verwachten jullie in de koers van aandelenfondsen die wereldwijd gespreid zijn?

B. Concreet gezegd, hoeveel procent zijn die koersen over twintig jaar gemiddeld gestegen of gedaald ten opzichte van nu?

C. De AEX-index staat nu op 417. Welke AEX verwachten jullie over twintig jaar?

2. WELKE FACTOREN?

Welke factoren zijn hierop het meest van invloed wereldwijd in de komende twintig jaar?

3. POSITIEVE FACTOREN

Ik zie als positieve factoren voor de wereldeconomie:

A. Een enorme groei van de arbeidsproductiviteit door verdere internettoepassing.

B. Technische ontwikkeling op allerlei andere gebieden.

C. Technologische ontwikkelingen in Azië.

4. BEDREIGINGEN

Ik zie als bedreigingen voor de wereldeconomie:

A. Terrorisme en oorlogen.

B. Het geleidelijk opraken van de aardolie. (Dit probleem heet ‘Peak oil’.)

C. Vergrijzing in de ontwikkelde landen.

D. Criminaliteit.

E. Gebruiksonvriendelijkheid van computers.

F. Trage ontwikkeling van de toepassing van internet in allerlei maatschappelijke sectoren.

G. Computervirussen.

H. Toename van natuurrampen door milieuvervuiling. (Beste oplossing hiervoor lijkt mij: minder geboortes.)

Wat is jouw mening over deze onderwerpen? En welke websites raad je hiervoor aan?

• malcolm

Lekker belangrijk,laten ze eerst maar eens mijn netto saldo aanvullen met al die overdreven belastingen en betalingen voor niks en voor anderen hier in nederland.

Twee derde staat gemiddeld 2400 euro rood op de bank !!!! Twee derde !!!

Lang leve de euro !

• smurf

Malcolm dat geloof je zelf toch niet, het merendeel zit dichter tegen de 100,000 dan jij denkt. Maar goed Harm de spruiten trekker heeft heel wat vragen.

Harmpje (waar is je harpje?), bestudeer de conomische golf theorien eens . Opwaardse lange golf nu, dus dat gaat wel goed. Een paar dagen geleden nog Philips gekocht en waarempel al 4% gestegen, mijn risco volle stocks in een maand gemiddeld 6.5 %

Kijk als je een uitkering met zwart werk en verstandig speculeren weet te combineren dan heb je het lek zo boven

Groeten

• Harm Tuinder

Smurf,

Golf-theorieën gaan niet per sé op, als de omstandigheden extreem zouden worden.

Zwart werken naast een uitkering vind ik niet eerlijk.

• Sander

Het ligt eraan hoe je dat bekijkt. Er was een roodstand van 7.5 miljard op 3 miljoen rekeningen in 2005, gemiddeld 2600 euro per rekening. Daarbovenop ca. 10 miljard aan doorlopende kredieten. In totaal 17,5 miljard. In vergelijking met 2004 was de totale schuld 18,1 miljard, dus de totale schulden zijn minder. Deze trend zet zich al voort sindsdien rente op consumtieve schulden niet meer aftrekbaar is.

Eveneens is er in 2005 8 % meer betaald aan aflossingen en rente. Als er 16,34 miljoen inwoners zijn, dan is dit 19 % van het totaal; nog geen 2/3.