Sorry mensen, maar ik wil degenen die (met name) een Postbankrekening hebben (maar vooral ook de ouderen (je ouders, grootouders, etc.)) wijzen op het volgende wat de vader (van 80 jaar) van een vriend overkomen is. Het heeft de goede man bijna 18.000 Euro gekost waar hij naar kan fluiten…..
Let op: dit is geen spam of zo, dit is waar gebeurd en heeft zich de afgelopen weken afgespeeld en pas afgelopen zondag bij een verjaardag bracht hij het ter sprake (vreemde telefoontjes, handtekening ontfutseld, missende afschriften) waarna maandag dus één en ander uitkwam….
Ik kopieer het verhaal hierin, ik hoop dat het met name de Postbankrekeninghouders onder ons wijst op de gevaren van de Postbank (niet eerste keer, denk aan de phising-mailtjes affaire….).
"Een nare ervaring?
Recentelijk is mijn vader slachtoffer geworden van brutale oplichting waarvan ik jullie op de hoogte wil brengen. Trek er, voor zover van toepassing, lering uit.
Via een neptelefoontje van de Postbank zijn de pasnummer en de expiratiedatum van mijn vader zijn giropas ontfrutselt, het girorekeningnummer was bij de oplichters reeds bekend. Met deze gegevens is het vervolgens mogelijk om bij de Postbank een account aan te vragen voor bankieren via internet. Mijn vader doet niet aan internetbankieren, hij is 80? De activatiecode, inloggegevens en betaalcodes voor het internetbankieren zijn vervolgens door de Postbank (via de normale post) naar het huisadres van mijn vader gestuurd. Deze post is heeft mijn vader echter nooit bereikt, deze is zeer waarschijnlijk uit zijn brievenbus ?gelepeld? (mijn vader woont in een flat, met de brievenbussen in het portiek). De oplichters hebben vervolgens een account geopend voor internet bankieren bij de Postbank voor mijn vader zijn girorekening. Zij hebben op deze manier kans gezien om een aanzienlijk geldbedrag van mijn vader zijn spaarrekening te halen, en dit naar eigen bankrekeningen door te sluizen. Uiteindelijk is het geld, via Belgische geldautomaten, verdwenen.
Tijdens de aangifte bij het politiebureau werd mij duidelijk dat het onderscheppen van post door het lepelen in brievenbussen een veel gebruikte praktijk is. Mijn vader was nl. niet het enige slachtoffer van een oplichting door het onderscheppen van post? Het blijkt dat het tevens heel simpel is om d.m.v. het onderscheppen van post om mensen via de girofoon op te lichten. Dit is in dezelfde periode in een andere wijk (flat) nl. ook gebeurd. Er worden giroafschriften uit de brievenbus gehaald (makkelijk herkenbaar door de kleur van de envelop!), er wordt gebeld naar de girofoon van dat rekeningnummer, na 3 keer de verkeerde toegangscode te hebben ingetikt moet de eigenaar van de rekening een nieuwe code aanvragen. De nieuwe code wordt wederom via de post verstuurd, onderschept op de hierboven genoemde manier en de rest kun je wel raden?
De belangrijkste les hieruit is dat je uiteraard nooit gegevens over je bankpas moet verstrekken via de telefoon (de Postbank communiceert alleen via brieven, maar belt nooit zelf).
Maar nog een veel belangrijkere les is dat de Postbank (en misschien ook andere banken) vertrouwelijke informatie, zowel voor Girofoon als voor ?mijn Postbank.nl?, via de normale post verstuurd. In specifieke situaties is deze post makkelijk te onderscheppen, met alle nare gevolgen van dien.
Intussen weet ik dat een hoop ellende te voorkomen is door toegang tot internetbankieren en girofoon door de bank permanent geblokkeerd kan worden. Voor mensen die bovengenoemde elektronische manieren van bankieren nooit gebruiken (m.n. ouderen) is dat wellicht aan te raden. Voor mijn vader was dit de manier geweest om deze schandalige oplichting te voorkomen.
Dus wees gewaarschuwd!!"
Typisch is dat het alleen om Postbankrekeningen gaat, maar dat wil niet zeggen dat andere banken veilig zijn en dat dit dus daar nooit kan gebeuren.
Groeten!
Hans