Vergelijking bankieren

• Desiree

Kan iemand mij aan een goede site helpen waarop het gewone, simpele, dagdagelijkse bankieren bij een bank wordt vergeleken? Kosten van bankpasjes, voorwaarden voor rekeningen, gebruiksvriendelijkheid internetbankieren, dat soort dingen wil ik weten.

Je vindt vergelijkingssites over vanalles, van hypotheek tot luiers, maar niet over simpelweg bankieren. En op de sites van de verschillende banken vind je natuurlijk vooral de verkooppraatjes.

Terwijl het me toch van redelijk belang lijkt dat je tevreden bent over je dagdagelijkse bankzaken, etc. Ik ben namelijk aan het rondkijken om eventueel te veranderen van bank, omdat ik het bankieren bij mijn huidige bank niet zo gebruiksvriendelijk vind en ik denk dat het handiger/completer kan.

Alvast bedankt!

Caroline

• Sander

Caroline, de consumentenbond had laatst in de geldgids een vergelijking staan. Op de website hebben ze een dossier, deze is echter alleen toegangelijk als je een abonnement neemt op de bond online.

Het kwam erop neer dat als je veel services afneemt van een bank (dus bankieren, verzekeren, bankpassen, creditcards, etc.) dan is over het algemeen een totaalpakket het meest voordelig. Heb je daar geen behoefte aan, dan is shoppen het meeste voordelig. Een girorekening bij de Postbank en bijvoorbeeld een creditcard van de ANWB.

Van de grootbanken (dus Postbank, Fortis, ING bank, ABN Amro en de Rabobank) heeft de Postbank verreweg de meeste klanten. Zij kunnen de kosten van het betalingsverkeer dus zo laag mogelijk houden. Op de tweede plaats staat ABN Amro. Alleen zit je min of meer wel vast aan internetbankieren.

Kleinere banken bieden sommige services goedkoper aan dan de grootbanken, denk hierbij aan de Argenta of ASN bank. Doorlopende kredieten zijn het goedkoopst bij de Ohra bank of FBTO.