automatische incasso

• Frieda

Voor de derde keer heeft Reaal verzekeringen ten onrechte een automatische incasso geïncasseerd van mijn rekening. Ten onrechte, omdat ik helemaal geen verzekering bij hen heb. Het polisnummer staat ook op een andere naam. Alleen hebben ze daar mijn Postbank rekeningnummer aan gekoppeld. Het gevolg is, dat iedere maand dit bedrag geïncasseerd wordt. De eerste keer kwam ik er te laat achter wegens ziekte en nu kan ik het dus zelf niet meer laten storneren.

Maar is het niet vreemd, dat Reaal dit kan innen, terwijl naam en rekningnummer niet overeenkomen en ik bovendien nooit iets heb getekend voor een automatische incasso? Ik ben er niet blij mee, dat kennelijk iedereen zomaar geld van mijn rekening kan halen.

• Jan

Voor storneren geldt geloof ik een periode van 4 weken. Maar ik kan me voorstellen dat indien de naam niet met het nummer klopt dat er dan een langere periode geldt. Naast de bank kan je ook nog verhaal halen bij Reaal.

Blijkbaar controleren ze de naam niet en gaan ze pas actie ondernemen indien er geklaagd wordt.

• Frieda

Zelfs als de naam niet met het nummer klopt, blijft de termijn om te storneren 4 weken. Ik heb wel contact gehad met Reaal en die hebben toegezegd, dat het geld wordt teruggestort.

Ik heb wel een klacht ingediend bij de Postbank, maar ik kreeg als antwoord, dat de Postbank geen partij is bij een automatische incasso. Bedrijven zoals Reaal hebben een overeenkomst met de Postbank, dat ze automatisch kunnen incasseren en dat wordt verder niet meer gecontroleerd door de Postbank.

Nou geloof ik best, dat Reaal dit niet met moedwil heeft gedaan, maar ze zouden in principe van ieder willekeurige postbankrekening geld kunnen innen, want er is toch geen controle op. Ik vraag me af of dit bij andere banken ook zo gaat.

• Gerhard

Ik zou op een andere bank overstappen.

• Adri

Wanneer zo iets eenmalig voorkomt is dat all in the game (waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt) Wanneer zo iets meerdere malen gebeurt kun je zo wel de Postbank als Reaal aansprakelijk stellen.

Wanneer je Reaal aansprakelijk stelt kunnen ze zelfs hun incasso machtiging kwijt raken, zodat ze bij niemand meer kunnen incasseren.

• Inge F.

Ik zou even bellen met de klantenservice van de Postbank.

De Postbank is inderdaad een derde in het incasso - gebeuren. Een incasso is namelijk in beginsel een overeenkomst tussen de incassant en degene van wie geïncasseerd wordt. Maar de Postbank heeft wel bemiddelaars als het gaat om onterechte incasso's.

• marcello

het is mogelijk een “incasso-blokkade” in te laten voeren door je bank die alleen de incasso's van één bepaalde incassant blokkeert, of een specifiek bedrag. Daarnaast kun je via je bank een interpay-formulier “melding onterechte incasso” aanvragen. Via deze (formele) klacht kun je interpay Reaal 'op de vingers laten tikken".

• Petra

ja! je bank kan een ‘selectieve’ incasso blokkade invoeren. Neem hiervoor contact op met je bank.