Mag dat zomaar?

• bank en verzekering

Wij hebben een automatische incasso afgegeven aan de ABN-AMRO bank voor het innen van de maandelijks lopende verzekeringen. Al onze verzekeringen lopen ook via deze bank, zijn daar afgesloten.

Nu heeft de bank het jaarbedrag a 1100 euro in een keer geind van mijn man zijn rekening met het gevolg dat wij deze maand geen geld meer hebben om van te leven, de lopende rekeningen niet kunnen betalen en geen geld hebben voor de boodschappen.

Mijn man is naar de bank gegaan om erover te praten maar ze willen het volledige jaarbedrag niet terug storten en het weer per maand gaan incasseren. U begrijpt dat wij met onze handen in het haar zitten, hoe komen we deze maand door en hoe de volgende omdat dan alle rekeningen dubbel komen omdat ze deze maand niet voldaan kunnen worden.

Mijn vraag is, als de bank een kaart van mijn man heeft gekregen voor het maandelijks innen van deze kosten mag dat dan zomaar en hoe krijgen we die 1100 euro min de maandlasten terug? De bank wil op geen enkele manier meewerken.

Radeloosje

• Jan

Normaal kan je een automatische incasso storneren. Dat wil zeggen terug laten boeken. Maar als de bank hier niet aan mee wil werken is dit lastig.

Je kan dreigen naar een andere verzekering over te gaan. Vaak zit er altijd wel een verzekering bij die erg duur is ten op zichte van concurenten. Dus het kan maar zo zijn dat je goedkoper uit bent.

Je kan ook overwegen naar een andere bank te gaan overstappen. De bank wil haar klanten graag behouden, dus maak daar gebruik van.

• Adri

Een automatische incasso kun je laten storneren en als de bank er niet aan mee wil werken is dit mijns inziens ook lastig voor de bank en kun je ze aansprakelijk stellen voor gevolgschade.

Heeft u bij deze verzekeringen ook een rechtsbijstandverzekering? Prima zaak voor ze lijkt mij. U heeft in ieder geval betaald dus daar kan het niet aan liggen.

• Nicole

Dat hebben we inderdaad ook bij deze bank afgesloten. Mijn man heeft het hoofdkantoor gebeld in Amsterdam en die zeiden dat het gewoon teruggestort moet worden. Hij weer terug naar het filiaal in onze woonplaats en weer werd er gezegd dat het niet kon. Opnieuw het hoofdkantoor gebeld en die zeiden dat als het filiaal niet mee wil werken ze er ook niets aan kunnen doen.

Ik weet dat je dat inderdaad binnen 14 dagen kunt laten storneren, zelf heb ik dat ook eens laten doen en binnen 2 weken had ik het terug op mijn rekening. Wij snappen dan ook niets van het beleid van deze bank.

Hartelijk dank voor uw beider antwoorden.

• Nicole

Dat overstappen naar een andere bank hebben we zeker overwogen. Zelf ben ik al jaren voor mijn eigen rekeningen een tevreden klant van de Fortisbank. Ik denk dat we beiden maar gebruik gaan maken van hun diensten.

Nicole

• Willeke

Nicole, misschien heeft deze bank een reden om dit niet terug te willen storten, dit wordt namelijk bij wanbetalers wel zo gedaan. Maar waarschijnlijk is dit helemaal niet het geval bij jullie. Dit is niet netjes en zeker als het hoordkantoor jullie wat anders belooft een rare zaak. Jullie hebben voor de maandelijkse automatische incasso een bewijs hiervan gekregen, wat jullie ook zelf moesten tekenen. Daarop staan duidelijk de afspraken wat betreft deze incasso. Misschien kun je dit nog eens nagaan en hiermee terug.. succes en ik hoop dat jullie gewoon kunnen eten!

• Jan

Ik heb ook eens bij een bank meegemaakt dat je heen en weer gestuurd werd tussen het hoofdkantoor en het lokale kantoor.

Er klopte iets niet met de rente. Het standaard antwoord was: het is door de computer uitgerekend dus het klopt. Als ik dan aannemelijk kon maken dat het niet klopte kreeg ik als antwoord dat het inderdaad vreemd was en dat ze het zouden uitzoeken. Na maanden ongeveer wekelijks aan de telefoon gehangen te hebben kreeg ik spontaan een bedrag terug wat ongeveer overeen kwam met het bedrag wat ik miste. Zonder omschijving of excuus of zo.

De naam van de bank kan je misschien raden: ABN-AMRO. Toch ben ik bij deze bank gebeleven. Het was namelijk een hypotheek dus die verander je niet zo makkelijk. Maar daarna nooit meer een probleem gehad. Pas nog na een andere rentevast periode overgaan zonder problemen. Zelfs niet met de boeterente. Terwijl daar de laatste tijd toch vaak fouten mee worden gemaakt.

Alleen Nicole schiet er op korte termijn niets mee op om van bank te wisselen. Het zet me wel aan het denken of het wel slim is om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten bij de zelfde firma als waar je allerlei andere zaken hebt lopen. Maar ook als je met een andere firma in zee denkt te gaan zou het maar zo kunnen dat je uiteindelijk weer bij de zelfde maatschapij terecht komt.

• Nicole van Osenbruggen

Wanbetalers zijn we zeker niet Willeke maar het blijkt dat de verzekeringsmaatschappij die de verzekeringen regelt voor de bank niet mee wil werken. De bank schijnt hier ook niets meer aan te kunnen doen. En nee, we hebben deze maand totaal geen geld, bijna zijn hele salaris is er aan opgegaan, hij zit in de WAO en dan is het toch al geen vetpot. Dat wordt volgende maand hetzelfde probleem omdat alle rekeningen die nu blijven liggen dan dubbel betaald moeten worden.

• Jan

De bank dient het bedrag op de rekening terug te storten als je hierom vraagt binnen 30 dagen. Wanneer zij dit niet doen gewoon een klacht indienen bij de Geschillen commissie bankzaken. Het is te gek voor woorden dat deze bank zo'n misbruik maakt van haar positie!!!

• Sans

Volgens het incassoverhaaltje zijn ze hier dus wel en geen partij tegelijk. Banken schermen zich zelf uitstekend af tegen stronoverzoeken, dus waarschijnlijk kun je ernaar fluiten. Bij mij wilde ze het geld voor een spoedbetaling niet terugbetalen, waarover ze drie dagen gedaan hadden. Het antwoord was: “Voor een loterij wordt geen storno verleend.”