spaarrekening van kind

• Adnil

Is het inderdaad zo dat een niet verzorgende ouder geen spaarrekening kan openen voor zijn/haar kind zonder toestemming van de verzorgende ouder? Ik heb als tante een rekening geopend voor mijn nichtjes. Wel de gegevens van hun ouders erbij vermeld omdat die de wettelijke gezagvoerders zijn. Kunnen ze nu deze rekening zomaar leeghalen zonder mijn toestemming?

En is het ook zo dat de verzorgende ouder het recht heeft om deze rekening leeg te halen wanneer het hem/haar uit komt?

Dus met andere woorden heeft de sparende ouder/tante/oom/grootouders dan geen rechten over de rekening van zijn/haak kind/kleinkind/nichtje?

• frankopaulista

eh nee u heeft geen rechten. Maar…. aangezien u officieel geen rekening mag openen zonder de toestemming van de ouders….. zou u natuurlijk eens bij de bank kunnen vragen waarom ze dat wel gedaan hebben….

• Adnil

Ik vind het grote onzin om niet te mogen sparen op een eigen geopende rekening voor mijn nichtjes. Stom en belachelijk dat de ouders het voor het zeggen hebben terwijl ik het als tante doe voor de meiden die dan later een extraatje hebben voor als ze bv willen gaan studeren of zo.

En stom vind ik het al helemaal dat als ik getekend heb voor iets dat een ander het zonder mijn handtekening er af kan halen.

of ik nu tante, of moeder ben.

Neem de moeder casus dan. Vader opent een rekening voor zijn kind is geschedien en moeder kan die rekening overrullen door vader buiten spel te zetten en zo al het geld opnemen omdat hij haar toestemming daarvoor nodig moet hebben.

raar wereldje hierzo.

Waar ik van daan kom en daar gelden de nederlandse wetten is het niet mogelijk dat een ander de spaarrekning van het kind leeghaat. Degene die daar voor getekend heeft is de enige die dat kan doen tenzij het kind in tussentijds meerder jarig geworden is dan heeft het kind voor de eerste bank zaken van die spaarrekening de handtekening van de 1ste inlegger nodig.

• frankopaulista

tja ik heb het ook niet verzonnen :-( maar het heeft iets te maken met de belasting ontduiking geloof ik!?!?!

gewoon rekening openen op eigen naam??

• jabei

Als je een rekening opent voor het kind, moeten de ouders het geld wat er op staat en de rente opgeven voor de belasting. Daarom kun je beter een rekening openen op je eigen naam tgv het kind. Heb je met het leeghalen van rekeningendoor ouders niets te maken. Ik heb dit zelf ook gedaan voor mijn neefje en nichtje.

Wel een briefje maken ondertekend door je zelf waarin je het geld toewijst aan de betreffende personen.

Jabevi

• Chai Boonsong

joint account openen, jij principle account holder. vatsleggen dat op 21 jarige leeftijd van het kind het een rekening voor het kind wordt en jij er van verdwijn. Geen inzicht in het account geven richting ouders. In testament vastleggen