Cheque verzilveren

• I.D.

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje.

Mijn man krijgt binnenkort een voorschot voor de verkoop van zijn bedrijf uitbetaald.

Dit gebeurt per cheque.

Nu wil hij die cheque naar Nederland sturen en dat ik hem hier inwissel.

Maar de cheque staat waarschijnlijk op zijn naam,

en onze Postbankrekening staat op mijn naam.

Dus kan ik die cheque wel inwisselen?

Of kan hij iets regelen dat die cheque op mijn naam komt te staan?

Of op welke manier zou ik kunnen bewijzen dat ik het recht heb om deze cheque te verzilveren?

De cheque is afkomstig van een Oostenrijkse bank.

Alvast bedankt :)

• Beejay

1. Uw man kan om een cheque aan toonder vragen.

2. Uw man kan de cheque aan u endosseren. Dwz op de achterzijde verklaren dat hij de cheque aan u overdraagt, en deze verklaring ondertekenen. Vraag bij een bank na hoe dat precies moet.

3. Besef wel dat een cheque niet zoveel zekerheid biedt als een ontvangen betaling. Als u met die cheque naar de bank gaat in Nederland, zal die bank contact opnemen met de bank in Oostenrijk van degene die de cheque heeft uitgegeven, en dan moet maar blijken of er voldoende saldo is om de cheque te innen. Het uitschrijven van een ongedekte cheque is welliswaar in de meeste landen een strafbaar feit, maar daarmee hebt u uw geld nog niet.

• I.D.

Bedankt voor uw antwoord.

“Uw man kan om een cheque aan toonder vragen.”

Wat betekent dat precies?

Dat hij de cheque op mijn naam laat uitschrijven?

“Uw man kan de cheque aan u endosseren. Dwz op de achterzijde verklaren dat hij de cheque aan u overdraagt, en deze verklaring ondertekenen.”

Omdat het een Oostenrijkse cheque is zal deze in het Duits zijn opgesteld,

moet die verklaring op de achterkant in het Duits of Nederlands?

Controleert die Oostenrijkse bank niet van te voren of de uitschrijver van de cheque voldoende geld op zijn rekening heeft staan?

Ik zal straks ook contact met de Postbank opnemen en luisteren wat zij te zeggen hebben.

• Beejay

Over hoe dat in de praktijk allemaal geregeld moet worden kan ik u helaas niet veel meer vertellen. Dat kunt u beter navragen bij een bank in Nederland.

Een bank controleert niet altijd vooraf of iemand voldoende saldo op zijn rekening heeft alvorens een chequeboek te verstrekken.

• I.D.

Bedankt voor de antwoorden.

Inmiddels hebben we besloten dat mijn man zelf de check zal verzilveren

en het bedrag direct naar onze rekening laat overboeken.

Dat duurt dan wel wat langer maar zo wordt de check zeker uitbetaald.