bord voor de kop

• v/d boogaard

wat mij mateloos irriteerd aan banken is het feit dat als je kontant betalingsverkeer wilt doen dat dit of onbeschoft duur is ,,12,50 euro of dat ze je gewoon niet helpen .

kan dit zomaar en zijn er meer mensen die zich daar aan ergeren, je word verplicht electronisch te betalen ,mag dit wettelijk eigenlijk wel

• teun

Wat denk je dan van betalen voor stortingen van anderen op je rekening?

• marcello

Banken zijn commerciële instellingen die als doelstelling hebben winst te maken. Dit lukt ze goed zoals we weten. Het meeste verdienen de banken aan bedrijven en vermogende particulieren. De particulier (of klein MKB) die alleen een betaalrekening heeft bij een bank kost de bank per definitie geld want voor het betalingsverkeer worden (traditioneel) geen kosten berekend. De banken willen daar van af. Aangezien men niet aan deze particulier kan verdienen wil men de kosten drukken door het betalingsverkeer zoveel mogelijk electronisch te maken. Voor al het overige zul je moeten betalen. Lijkt mij een hele faire deal. Niet dan?

• Frankopaulista

Bij de bakker betaal je ook voor je brood (neem ik aan) dus bij een bank voor een hoop diensten ook. Helaas kost een contante transactie relatief veel tijd en dus veel geld. De banken leggen over het algemeen toe op betalings verkeer van partiulieren en proberen dit weer terug te verdienen via rentemarges enz. Er is maar 1 flauwe oplossing… ga het geld zelf brengen naar de begunstigde

• teun

Ik geloof dat het meer om de hoogte van het bedrag gaat, niet zo zeer dat er een charge op staat. Als ik van mijn UK account naar een account van een andere bank overschrijf dan rekenen ze (Barclays) 20 pond er voor. Als ik naar die andere bank een pesoonlijke cheque stuur, dan kost het niets, maar is het geld een paar dagen “kwijt”

• Hans

Nee, is niet juist, want banken hebben zich in de jaren zeventig aan de mensen opgedrongen. Alles was nagenoeg gratis, terwijl de mensen liever een loonzakje hadden. Dan moeten ze nu niet gaan zeuren, dat ze niks verdienen aan de mensen.

• Frankopaulista

Vaak (niet altijd) moet de ontvanger van de check dan weer betalen dus maakt dat niet zoveel uit. De hoogte van het bedrag is toch vaak kosten gebonden. Veel particulieren betalen geen geld voor een spaar of betaal rekening terwijl die toch echt wel geld kosten voor een bank. Nogmaals sommige transaties zijn niet goedkoop maar het is nog altijd goedkoper dan het zelf te brengen.

Iemand schreef trouwens dat de banken zich heben opgedrongen??? Ik meen mij te herinneren dat dit meer een keuze was van de werkgevers omdat die geen paar ton salaris in contanten wilden hebben..

• Teun

Wel ik ben van mening dat het verschil tussen de werkelijke rente en de rente die de bank betaald (dit kan aanzienlijk zijn) voldoende is om die kosten te dekken. Stel nu eens dat de gemiddelde nederlander 50,000 euro op een rente, 2 % te laag bij de bank heeft staan, dat is dan 1000 euro voor nop per jaar kwijt. Waarom die problemen met een paar euro werkelijke (niet opgepompte)kosten voor een buitenlandse overschrijving?

• frankopaulista

2% is wat ruim genomen. Er van uitgaande dat het 3 maands euribor (waar tegen uw direct op neembare tegoeden voor een gedeelte worden weggezet) zo'n 2,6% bedraagt is een marge van 2% wat moeilijk te realiseren zeker als je er rekening meehoud dat een bank zelfs hier kosten voor maakt. Denk maar even aan de IT systemen en de mensen die hier voor nodig zijn. Het staat natuurlijk een ieder vrij om zijn geld niet bij een bank te stallen maar het uit te lenen aan een 3e welk een beter rente percentage vergoed. Vermoedelijk is dan wel het debiteuren risco wat groter.

Nogmaals op de ene plek verdient een bank behoorlijk aan de klant aan de andere kant zijn er genoeg dingen gratis die de bank zelf wel geld kosten. Zijn banken zielig ? nee zeker niet door het nemen van risio's op diverse markten verdient een bank veel geld. Gaat het verkeerd dan kost dit ook gelijk veel geld. Vergeet ook niet dat banken zoveel verdienen omdat de laatste jaren heel veel mensen hun baan binnen de bankensetor zijn verloren (kosten kant) maar ook omdat de consument steeds meer geld leent. De winsten komen echt niet uit de diensten als checks en geld overboeken.

• Teun

Frank, buitenlandse banken met een spread van 1% of minder tussen de beste lending and borrowing rates. Doe dat al jaren. Met een redelijke currency spreiding is het risico redelijk klein en kan je zelfs leuk profiteren als een currency opveert in relatieve zin. Nu als je 0.1%, Scandinavische sites, 0.2 %, bvb Bink , betaal voor aandelen transacties, waarom rekenen de gevestigde banken dan zo veel. 0.6 tot 1% per transactie is niet meer van deze tijd. Nu zijn buitenalndse banken ook geen lievertjes en Barclays rekende 20 pond voor een transfer naar een andere bank. dat lukt dan maar een keer en de volgende keer stuur ik dan een cheque naar de ontvangende bank.