Correspondentbank en wisselkoersen

• Mitch

Ik wil graag een bedrag in euro's van mijn girorekening overmaken naar een eurorekening van de Eurobank buiten de EU. Nu heeft de Postbank daar geen direct contact mee en zal er dus met een correspondentbank gewerkt worden.

De Eurobank accepteert euro's. Maar loop ik niet het risico dat de correspondentbank dat niet doet en het bedrag wordt omgezet in de plaatselijke valuta, dus met wisselkoersrisico's? Kan ik dat voorkomen door de te gebruiken correspondentbank zelf te kiezen (de Deutsche Bank, bijvoorbeeld)? En zoja, hoe?

• frankopaulista

Wissel koers risico heb je niet

dat van die corresponded weet ik niet volgens mij kan je die niet zelf kiezen

• Mitch

Dank je, Franko!

Ik heb inmiddels van een bankmedewerker hetzelfde gehoord. De correspondentbank zet het bedrag een-op-een door naar de bank van de begunstigde, zonder omrekenen en dus zonder valutarisico. (Dat omwisselen gebeurt natuurlijk wel, tegen de middenkoers, op die laatste bank als het niet om een eurorekening zou gaan.)

De correspondentbank kun je bij Postbank inderdaad niet zelf kiezen. Dat kunnen ook de medewerkers niet: dat doet het systeem zelf. Wat daarbij de criteria zijn weet ik niet. Maar afgezien van wat beperkte verschillen (de kosten kunnen variëren) maakt dat al met al niet veel uit.