Geld lenen boven de 60

• Phal

Mijn vader(62) heeft een koopwoning. Nu wil hij graag kleiner wonen. Kleiner huis,kleinere tuin. Hij durft de stap niet te wagen.Hij denkt dat hij als hij een lening afsluit van 20.000.- euro, dit niet kan afbetalen van zijn pre- vut loon.(plusminus 1000.- euro). Is dit zo? Hoe doen andere ouderen dit dan? Er zijn toch wel meer mensen die in hetzelfde bootje zitten en dit toch ook doen?

Groetjes.

• Chantal

Een hypotheek is voor iedere leeftijd af te sluiten mits daar voldoende inkomen + dekkingswaarde van de woning aanwezig is.

Phal schreef:

>

> Mijn vader(62) heeft een koopwoning. Nu wil hij graag kleiner

> wonen. Kleiner huis,kleinere tuin. Hij durft de stap niet te

> wagen.Hij denkt dat hij als hij een lening afsluit van

> 20.000.- euro, dit niet kan afbetalen van zijn pre- vut

> loon.(plusminus 1000.- euro). Is dit zo? Hoe doen andere

> ouderen dit dan? Er zijn toch wel meer mensen die in

> hetzelfde bootje zitten en dit toch ook doen?

>

> Groetjes.

• Phal

Hallo Chantal,

Bedankt voor je reaktie. Hij weet wel dat hij geld kan lenen,Maar het gaat hem om de rente,die hij dan maandelijks moet betalen van zijn pre-vut. Ondanks dat mijn ouders echt geen mensen zijn, die alles iedere maand opmaken.

Het gaat om een bedrag van ong. 20.000,- euro.

Hoe hoog is dan de maandelijkse rente?

• Peter

rente % is afhankelijk van de rente vastperiode die uw ouders wensen. deze begint ergens bij 4,5% voor 10jr vast. Bij de leeftijd van uw ouders is het risico voor de bank hoger en dus ook het % wat uw ouders moeten gaan betalen.

Mijn advies is ook altijd: Informeer bij de bank waar de bestaande hypotheek loopt voor de mogelijkheden (ga zeker niet in op al die hypotheek en goedkoop geldleners van de tv reclames)

Bij 20000 euro zou dit uitkomen op (banken rekenen zelf altijd met 6% om de betaalbaarheid te bekijken) 200x4.5=900 900/12 = ongeveer 75 euro per maand bruto (daar gaat dan nog een belastingvoordeel vanaf mits het geld voor woningverbetering wordt gebruikt)

• Teun

Nou kom aan . Toch van de gekke dat zo'n ouwe knakker zich nog meer in de schuld wil gaan steken. Voor een auto of zo. Praat het uit zijn hoofd, dat is denk ik het beste