Sofinummer

• Sophia

Ik wil voor mijn 12-jarige dochter een EasyBlue-rekening (giro) openen. Nu vragen zij om haar sofinummer. Ben ik verplicht dat te geven?

• Raymond

ja volgens mij ben je dat inderdaad verplicht om te geven. Zo niet mogen anderen mij natuurlijk corrigeren.

• frankopaulista

volgens mij niet maar ik weet het ook niet zeker buitenlanders kunnen hier toch ook zonder snr een rekening openen? tenminste iemand die ik ken en hier regelmatig op vakantie komt kon zo met haar btl. paspoort een rekening openen

• Hans

Officieel mag dat alleen voor sociale en fiscale doeleinden gebruikt worden, dus als de bank inhoudingsplichtig zou zijn. Dat is ze niet, dus is ze niet gerechtigd het sofinummer te vragen.

• Chantal

Banken zijn verplicht sofinummers van nederlandse klanten in de administratie op te nemen en op die manier jaarlijks inlichtingen aan de fiscus te verstrekken. Voor buitenlandse klanten geldt deze verplichting niet.

• Teun

Dus als van een niet ingezetene rekening de bank gegevens naar de fiscus lekt dan zijn ze buiten hun boekje gegaan?

• döndü

ik heb 3 jaar in nederland gewoont maar na een tijd moet ik terug naar turkei . ik heb een sofi nummer en een potlitie kaartje maar al 6 jaar woon ik in turkei en heb 4 kinderen . me vraag is hoe kan ik kinderbijslag aan vragen en heb ik nog rechten om naar nederland te gaan . bedank voor u aandacht en voor u help