Hypotheek aflossen ?

• Peter-Paul

Stel ik heb een SPAARhypotheek van ? 90.000,= die in 1997 voor een rentevaste periode van 10 jaar met een rente van 6 % is afgesloten. Naast deze rente betaal ik een maandelijkse (levens)verzekeringspremie van ? 126,=.

Het huis is getaxeerd op ongeveer ? 310.000,=.

Nu heb ik aangezien ik en mijn vrouw allebei fulltime werken een aardig spaarpotje kunnen maken.

Wat is nu raadzaam? Is het voordelig om iets van deze hypotheek te gaan aflossen zodat mijn maandelijkse lasten (nog) iets minder worden? Indien ik dit geld op de spaarrekening laat staan dan dien ik 1,2 % rendementsheffing te gaan betalen.

Wat zijn de eventuele NADELEN om eventueel vervroegd te gaan aflossen (tot 20% toegestaan). Er dienen geen reacties te komen voor het eventueel gaan beleggen van een gedeelte van dit geld aangezien ik reeds over een effectenportefeuille beschik en dit geld niet ga gebruiken voor de mogelijke extra aflossing. WIE o WIE kan mij hierin raad geven. By the way: ik ben 38 jaar oud en heb nog geen kinderen. Uiteraard zorg ik voor een buffer indien er kinderen mochten komen en mijn vrouw wellicht korter zou gaan werken.

Alvast bedankt

Peter-Paul

• frankopaulista

grootste nadeel is het verlies van je aftrekpost voor de belasting, stel dat je over de top van je inkomen 50% betaalt dan betaal je dus netto 3% rente. Zolang je dus meer maakt dan 3% op je spaargeld zit je goed. Uiteraard moet je wel rekening houden met de heffing van 1,2% over je vermogen maar daar zit ook weer een stukje vrijstelling bij.

Als het goed is kunnen ze trouwens bij je bank je hier goed over voorlichten

• Sander

Vergeet even niet de rentedervingsvergoeding die je moet betalen, omdat je de rente voor 10 jaar vast hebt gezet. Maar bij je bank/hypotheekverstrekker informeren is inderdaad de beste optie.

frankopaulista schreef:

>

> grootste nadeel is het verlies van je aftrekpost voor de

> belasting, stel dat je over de top van je inkomen 50% betaalt

> dan betaal je dus netto 3% rente. Zolang je dus meer maakt

> dan 3% op je spaargeld zit je goed. Uiteraard moet je wel

> rekening houden met de heffing van 1,2% over je vermogen maar

> daar zit ook weer een stukje vrijstelling bij.

>

> Als het goed is kunnen ze trouwens bij je bank je hier goed

> over voorlichten

• frankopaulista

das een goed punt was ik nog vergeten maar goed je mag vaak 20% boete vrij aflossen!

• Peter

Er zitten een aantal punten aan het extra aflossen van de hypotheek:

-je bank kan een boeterente in rekening brengen

-bij het helemaal aflossen kan het ook nog problemen geven met je

spaar/levenverzekering je kunt een gedeelte kwijt raken afhankelijk van de soort.

-je mist de aftrekpost van de voorheen betaalde rente over de hypotheek.

-mocht je het gedeelte wat hebt afgelost later weer willen opnemen voor

consumtieve bestedingen is de rente niet meer aftrekbaar.

-sinds 1 jan 2004 kan het je ook geld gaan kosten als je in de toekomst een nieuwe woning wil gaan kopen. je overwaarde moet je eerst in je nieuwe woning stoppen voordat je opnieuw mag gaan lenen.

Mijn advies is altijd los nooit af. (Investeer het geld liever in iets). de inflatie doet dat jaarlijks al voor je zonder dat je er erg in hebt. 50000 gulden schuld was 20 jr geleden een hoop geld en nu koop je er nog geen auto voor.