Stel ik heb een SPAARhypotheek van ? 90.000,= die in 1997 voor een rentevaste periode van 10 jaar met een rente van 6 % is afgesloten. Naast deze rente betaal ik een maandelijkse (levens)verzekeringspremie van ? 126,=.
Het huis is getaxeerd op ongeveer ? 310.000,=.
Nu heb ik aangezien ik en mijn vrouw allebei fulltime werken een aardig spaarpotje kunnen maken.
Wat is nu raadzaam? Is het voordelig om iets van deze hypotheek te gaan aflossen zodat mijn maandelijkse lasten (nog) iets minder worden? Indien ik dit geld op de spaarrekening laat staan dan dien ik 1,2 % rendementsheffing te gaan betalen.
Wat zijn de eventuele NADELEN om eventueel vervroegd te gaan aflossen (tot 20% toegestaan). Er dienen geen reacties te komen voor het eventueel gaan beleggen van een gedeelte van dit geld aangezien ik reeds over een effectenportefeuille beschik en dit geld niet ga gebruiken voor de mogelijke extra aflossing. WIE o WIE kan mij hierin raad geven. By the way: ik ben 38 jaar oud en heb nog geen kinderen. Uiteraard zorg ik voor een buffer indien er kinderen mochten komen en mijn vrouw wellicht korter zou gaan werken.
Alvast bedankt
Peter-Paul