Conversatie over site van Fortisbank.nl
Mail naar de klachtenservice:
"Waarom werkt de site niet met mijn toch zeer capabele moderne browser (Netscape 7)? Zoals uw webdesigners ongetwijfeld weten werkt een site die zonder fouten is geprogrammeerd en zich netjes aan de standaards van het Word Wide Web Consortium houdt (zie www.w3.org) uitstekend op *alle* browsers.
Let wel; u vermeldt nadrukkelijk dat ik Internet Explorer 5.0 of hoger moet gebruiken om de site te benaderen. Dat verbaast mij vanwege een aantal redenen:
- u als bank moet toch de functie hebben om voor iedereen toegankelijk te zijn, u bent tenslotte niet bevooroordeeld jegens de klanten hoop ik
- Microsoft IE is een zeer onveilig product met veel fouten. Dit was onlangs nog uitgebreid op het nieuws (netwerk e.a.). Juist van een bank zou je verwachten dat ze veiligheid hoog in het vaandel hebben staan. Ik zou dus ook verwachten dat men met de veilige browsers zoals Netscape 7, Opera, Mozilla juist BETER de bankzaken moet kunnen regelen.
- Ikzelf en veel kennissen maken veel gebruik van Unix of Linux, en daar is geen Internet Explorer. Al zouden ze het willen (en dat willen ze niet), dan nog kunnen ze geen IE gebruiken om de site te benaderen.
Als laatste wil ik u graag melden dat de websites van andere banken zoals de Rabobank, en de ABN Amro, uitstekend functioneren op niet-IE browsers.
Ik heb op diverse discussiegroepen vernomen dat er veel mensen zijn die overwegen om naar een andere bank te gaan omdat ze hun eigen bank (Fortisbank of Postbank, jawel, die heeft ook problemen) niet meer kunnen benaderen via Internet. "
Antwoord:
Fortisbank heeft gekozen voor een Microsoftomgeving om haar website te bouwen. Daarmee zijnde volgende groepen internetgebruikers uitgesloten:
1. gebruikers van een lagere versie van Microsoft Internet Explorer dan 5.0
2. gebruikers van andere browsers zoals Netscape, Mozilla en Opera
3. gebruikers van een Apple computer (ook al gebruiken zij Microsoft Internet Explorer 5.0)
Gebruikers die kiezen voor een andere browser hebben altijd het alternatief om (gratis) MIE te downloaden. Bovendien dient vermeld dat op elke pc, die nu verkocht wordt, standaard MIE in een goede versie is geïnstalleerd. In het kader van een grote herinrichting van onze site ten behoeve van gehandicapte internetgebruikers, wordt de kwestie van browser en platform-compatibility aangepakt. In het voorjaar van
2003 hopen wij dat het voor iedereen mogelijk is om, platform en browser onafhankelijk, de website van Fortis Bank te bezoeken.
In de door u aangehaalde uitzending van Netwerk op 28 oktober 2002 werd gesuggereerd dat internetbankieren niet veilig zou zijn. Internetbankieren is echter iets anders dan een internetsite. Overigens is Fortis Bank Online Banking op een andere manier beveiligd dan het internet bankieren dat in de utizending van Netwerk getoond werd. Fortis Bank Online Banking heeft geen last van het in de uitzending getoonde lek in de beveiliging. Wij stellen hoge eisen op het gebied van veiligheid en zijn van mening dat Online Banking hieraan voldoet. Niettemin kan de veiligheid van Internet nooit voor 100% worden gegarandeerd.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
De heer P.J. XXXXXXX
groepshoofd Klantreacties
Fortis Bank
Okee daar komt ie dan:
Geachte heer Verhoeckx, bedankt voor uw reactie.
U schreef mij het volgende naar aanleiding van mijn eerdere brief over het slecht werken van de website www.fortisbank.nl.
Ik heb nog een aantal opmerkingen.
> Fortisbank heeft gekozen voor een Microsoftomgeving om haar website te
> bouwen. Daarmee zijnde volgende groepen internetgebruikers uitgesloten:
> 1. gebruikers van een lagere versie van Microsoft Internet Explorer dan 5.0
> 2. gebruikers van andere browsers zoals Netscape, Mozilla en Opera
> 3. gebruikers van een Apple computer (ook al gebruiken zij Microsoft
> Internet Explorer 5.0)
Ik begrijp dat u weloverwogen besloten hebt om deze mensen dus geen service te bieden. Heel spijtig. Te meer omdat uw verklaring:
> Gebruikers die kiezen voor een andere browser hebben altijd het alternatief
> om (gratis) MIE te downloaden. Bovendien dient vermeld dat op elke pc, die
> nu verkocht wordt, standaard MIE in een goede versie is geïnstalleerd.
een veelgehoorde opmerking is, die jammerlijk kortzichtig is. Waarom?
Omdat ze ten eerste niet voor niets gekozen hebben voor een andere browser. Deze mensen gaan niet IE downloaden en installeren, die gaan simpelweg naar een site die het wel goed doet. Ze worden niet gedwongen om uw site te zien, snapt u. Ze kiezen er zelf voor om te kijken, en worden vervolgens de deur gewezen. Er zal niet zo veel animo zijn om nog eens terug te keren naar zo'n site.
Tevens is IE alleen aanwezig op een nieuwe PC *waar een windows licentie* bij verkocht wordt. Ikzelf en veel van mijn kennissen kopen geen ‘complete’ PC maar in onderdelen. En dan zit er geen windows op voorgeinstalleerd. Tenslotte is het simpelweg niet waar dat je “altijd het alternatief hebt om IE te downloaden”. IE bestaat niet voor Linux en Unix. Ik herhaal nog maar eens dat ik van een aantal mensen die linux gebruikt weet dat ze overwegen om naar een andere bank over te stappen omdat ze niet kunnen internetbankieren.
Tevens weet ik dat binnen bedrijven steeds vaker besloten wordt om een alternatieve browser te hanteren voor internetverkeer. De ING is daar een heel groot voorbeeld van, daar wordt Netscape gebruikt. Op kantoor heb je meestal niet de mogelijkheid of de toestemming om andere software te installeren en te gebruiken.
Ik moet direct opmerken dat u zelf ook al schrijft:
> In het kader van een grote herinrichting van onze site ten behoeve van
> gehandicapte internetgebruikers, wordt de
> kwestie van browser en platform-compatibility aangepakt. In het voorjaar van
> 2003 hopen wij dat het voor iedereen mogelijk is om, platform en browser
> onafhankelijk, de website van Fortis Bank te bezoeken.
En daar ben ik werkelijk zeer verheugd over! Ik ben reuze benieuwd naar het resultaat van uw inspanningen.
Nog enige andere dingen die mij van het hart moeten.
> In de door u aangehaalde uitzending van Netwerk op 28 oktober 2002 werd
> gesuggereerd dat internetbankieren niet veilig zou zijn. Internetbankieren
> is echter iets anders dan een internetsite.
Ik begrijp niet wat u daarmee bedoelt. “niets anders dan een internetsite” bedoelt u daarmee dat het niet onveiliger is dan een ‘gewone’ internetsite? Of dat het niet veiliger hoeft te zijn? Dat snap ik niet want ik wil graag 100% veiligheid en privacy bij het regelen van mijn bankzaken.
Daarom gebruik ik daar ook Netscape 7 en Mozilla voor, en niet Internet Explorer.
> Overigens is Fortis Bank Online
> Banking op een andere manier beveiligd dan het internet bankieren dat in de
> utizending van Netwerk getoond werd. Fortis Bank Online Banking heeft geen
> last van het in de uitzending getoonde lek in de beveiliging. Wij stellen
> hoge eisen op het gebied van veiligheid en zijn van mening dat Online
> Banking hieraan voldoet. Niettemin kan de veiligheid van Internet nooit voor
> 100% worden gegarandeerd.
Dat begrijp ik en ik ben het met u eens. Echter het lek dat in Netwerk werd getoond is slechts 1 van de vele. Het spreekwoordelijke tipje van de ijsberg. Ik heb hier het bewijs voor u dat Microsoft stelselmatig verzuimt om grove fouten en security lekken op tijd te melden en te verbeteren (of ervoor te zorgen dat ze niet ontstaan): http://www.pivx.com/larholm/unpatched/
Deze onafhankelijke site meldt welgeteld 32 nog openstaande lekken in Internet Explorer (20 november). Dat moet u toch te denken zetten.
Hoe dan ook, ik ben zeer benieuwd naar uw nieuwe website die het wel gaat doen op iedere browser.
18 mei 2003, een follow up gestuurd want de Belgishe website www.fortisbank.be doet het wel gewoon!:
Geachte heer Verhoeckx,
enige tijd geleden hebben we contact gehad over het niet functioneren van de website van Fortisbank (www.fortisbank.nl) op niet-IE browsers.
U heeft mij toen verteld dat Fortisbank (helaas) gekozen heeft voor een Microsoft omgeving.
Nu werd ik er onlangs door een kennis uit Belgie op gewezen dat de BELGISCHE website, www.fortisbank.be, wél correct functioneert op niet-IE browsers! Misschien moet de Nederlandse web-afdeling maar eens contact opnemen met hun Belgische collega's…
Kunt u hier enige toelichting op geven?
31 mei, antwoord:
Het betaalprogramma Online Banking van Fortis Bank Nederland, alsmede de internetsite van Fortis Bank Nederland functioneert alleen in een Microsoft omgeving. Zowel Fortis Bank Nederland als Fortis Bank Belgie zijn volwaardige dochters onder Fortis en hebben beide een eigen juridische entiteit. Alhoewel wij begrijpen dat het voor u vervelend is dat de site en Online Banking van Fortis Bank Nederland alleen via MIE werkt, vinden hierin vooralsnog geen wijzigingen plaats.
Potverdorie!!
Sluit dit window