Buitenlandse rekening gesloten door tante

• Aitor

Hallo, ik heb een vraag omtrent het opheffen van een gezamenlijke rekening die er was tussen mijn vader en zijn zusje. Mijn vader is 20 juni j.l. overleden in Spanje tijdens zijn vakantie. Nu had mijn vader samen met zijn zusje een rekening bij een bank in Spanje, alwaar ik geld op stortte voor mijn vader. Nu blijkt dat mijn Tante op 12 juni de rekening heeft gesloten en alles eraf heeft gehaald. Daar mijn vader nooit toestemming heeft gegeven hiervoor en ook niet in staat was dit te doen ( hij was toen al in coma) is mijn vraag: kun je zonder medeweten van de andere partij een gezamenlijke rekening opheffen? Wie kan mij informeren waar ik deze info kan halen? Alvast bedankt voor uw reactie. Aitor

• piet

in feite kan je niet zomaar een rekening opheffen, als het een gezamenlijke rekening is moet er ook door twee partijen getekend worden voor het opheffen.

Als er een van de twee partijen is overleden moet er in nederland meestal een verklaring van erfrecht overlegd worden want de mederekeninghouder hoeft geen erfgenaam te zijn. Hoe dat in andere landen geregeld is weet ik niet, misschien dat ze in Spanje heel soepel zijn??

veel succes

• Franko Paulista

even oor de er is een groot verschil tussen mederekinghouders en gemachtigden ! gemachtigde hoeft zover ik weet niet te tekenen voor het opheffen en mag de zelfs de rekening niet opheffen. een mederekinghouder mag dit wel met inderdaad de handtekening van de rekeninghouder. Het probleem bijoverijden is wel als niemand het de bank mededeelt dat iemand is overleden dan weet de bank dit (heel gek) niet.

• piet

een machtiging vervalt bij overlijden, een mederekeninghouder mag de rekening blijven gebruiken, echter kan je in feite de rekening niet opheffen zonder handtekening van de rekeninghouder.

Dat de bank dit niet weet is niet gek want het is aan de nabestaande om dit te melden.

• Franko Paulista

mijn heel gek was spottend bedoeld :)

• piet

oh ok, maar als je inderdaad niets zou melden kan je de rekening wel leegtrekken, dan laat je de rekening op 0 staan.

• worf van delden

Het tegoed welke op de gezamelijke rekening heeft gestaan ten tijde van uw vaders overlijden bepaald mede de hoogte van uw erfdeel.

Indien u door de opheffing van de rekening bent benadeeld v.w.b. uw erfdeel lijkt het me zinvol dit mede te delen aan de testamentair executeur.

De testamentair executeur is wettelijk verplicht genoemde rekening op te nemen in de boedelbeschrijving en hierover rekening en verantwoording af te leggen bij de erfgenamen.

Bovenstaande voor zover het om geld gaat uiteraard.