Postbank Pinpas Fraude

• Marieke

Onlangs is mijn portemonnee gestolen met mijn pinpas. De dader heeft een behoorlijk som geld uitgegeven van mijn rekening. De Postbank laat weten dat ik verantwoordelijk ben omdat “na onderzoek is gebleken dat mijn pincode is gebruikt”.

Maar ik weet zeker dat ik mijn code nergens heb liggen en dat niemand 'm weet!!

Heeft iemand TIPS?

Weet iemand iets over het onderzoek dat de postbank “zogenaamd” doet?

Marieke S.

• Jaap

Pinpas criminelen zijn al lang in staat om met behulp van techniekjes de pincode van je pas af te lezen. De Postbank weet dat donders goed. Wel naar het politiebureau gaan om aangifte te doen. Maar verwacht daar verder niets van. De reactie van de Postbank is de standaard verantwoordelijksafschuiver.

Veel tamtam maken bij de Postbank, dreigen het in de lokale en landelijke pers te publiceren en zonodig ook doen, wil vaak helpen.

Voor dit soort zaken kun je je wenden tot de Geschillencommissie voor Bankzaken in Den Haag of je stapt naar de kantonrechter, die uiteraard neutraler is. Heb je een rechtbijstandsverzekering eventueel via een vakbondlidmaatschap? Het komt regelmatig voor de Geschillencommissie ten gunste van de benadeelde besluit. Als je via een zoekmachine zoekt komt er wel wat informatie beschikbaar over dit soort zaken. Het onderzoek dat de Postbank zogenaamd uitvoert zal ongetwijfeld concluderen dat het jouw schuld. Je dacht toch niet dat de Postbank er voor jouw is. Jij bent er namelijk voor de Postbank.

De moeilijkheid is dat jij moet bewijzen dat je pincode niet in je tas zat en dat is eigenlijk onmogelijk en daar maakt vrijwel elke bank altijd (mis)bruik van.

Sterkte. Dit soort zaken zijn heel vervelend.

GroetMarieke schreef:

>

> Onlangs is mijn portemonnee gestolen met mijn pinpas. De

> dader heeft een behoorlijk som geld uitgegeven van mijn

> rekening. De Postbank laat weten dat ik verantwoordelijk ben

> omdat “na onderzoek is gebleken dat mijn pincode is gebruikt”.

> Maar ik weet zeker dat ik mijn code nergens heb liggen en dat

> niemand 'm weet!!

> Heeft iemand TIPS?

> Weet iemand iets over het onderzoek dat de postbank

> “zogenaamd” doet?

> Marieke S.

• jeannine

security.nl publiceerde op dond. 21-02-2008, om 10.19 volgend bericht:

“Hacker kraakt en kloont creditcards”

Tijdens de BACK HAT conferentie in Washington werd gedemonstreerd hoe een willekeurige creditcard kon gekloond en misbruikt worden door de gegevens uit de magneetstrip te achterhalen. Dit via een kaartlezer en een aangepast programma.

Autenticatie of pin-code bleken niet nodig te zijn.

Dit betekent dat een gevonden of gestolen kaart direct kan worden uitgelezen en gekloond, waarna kassa-kassa voor de fraudeurs.

De Postbank, evenmin als de andere banken, zullen met dit bericht wel niet blij zijn. Maar de door hen in de steek gelaten klanten wel. Nu hebben die tenminste een bewijs dat het niet altijd zeker is dat de pin-code bij de kaart werd bewaard.

Hoe nu verder?

• jeannine

BACK HAT conferentie moet natuurlijk zijn: BLACK HAT. Sorry voor typefoutje.jeannine schreef:

>

> security.nl publiceerde op dond. 21-02-2008, om 10.19 volgend

> bericht:

>

> “Hacker kraakt en kloont creditcards”

> Tijdens de BACK HAT conferentie in Washington werd

> gedemonstreerd hoe een willekeurige creditcard kon gekloond

> en misbruikt worden door de gegevens uit de magneetstrip te

> achterhalen. Dit via een kaartlezer en een aangepast programma.

> Autenticatie of pin-code bleken niet nodig te zijn.

>

> Dit betekent dat een gevonden of gestolen kaart direct kan

> worden uitgelezen en gekloond, waarna kassa-kassa voor de

> fraudeurs.

>

> De Postbank, evenmin als de andere banken, zullen met dit

> bericht wel niet blij zijn. Maar de door hen in de steek

> gelaten klanten wel. Nu hebben die tenminste een bewijs dat

> het niet altijd zeker is dat de pin-code bij de kaart werd

> bewaard.

>

> Hoe nu verder?

• Tjidze Scheltinga

Geachte Marieke

Ik kan hier over meepraten.

Je kunt sugesties genoeg bedenken,maar dat is afhankelijk van het bedrag wat er gepint

is.

Een van de instituten is het KIFID.

Klachten instituut Financiele dienstverlening

Postbus 93257

2509 AG Denhaag

Telefoon 070-3338960

www.kifid.nl

Andere organisaties Stichting Ombudsman

De nationale ombudsman

Consumentenbond

Consuwijzer

Juridisch loket.

En er springt er nog een uit;

Stichting geschillencommmissie consumentenzaken

Voorklachten over verschillende branches zoals : banken,reizen of instanties,parket etc.

Postbus 90600

2509 LP Denhaag

070-3105310

www.geschillencommissie.nl

Ik heb mijn zaak voorgelegt aan een jurist(advocaat).

Ik ben inmiddels anderhalf jaar bezig om € 3500- terug te krijgen.

Maar om een lang verhaal kort te maken,ik heb hier een a 4 voor me neus zitten

Daar staan verschillende instanties op en adressen wellicht zou je je er een eventueel

copie naar je toe kunnen sturen

Ik hoop bij deze dat ik je naar eer en geweten geholpen heb.

Het gaat er om dat de postbank moet kunnen aantonen dat jij daarmee onzorgvuldig mee bent geweest(feiten)Dat staat in de wet!

Volgens mij advocaat.

Ik hoor van je.

Met vriendelijke groeten Tjidze Scheltinga

• V Huigsloot

Geachte Heer scheltinga,

Dank voor het vermelden van de betreffende instanties op het internet. Ons is onlangs iets gelijkends overkomen. Ons vermoeden is dat er sprake is geweest van skimming op onze betaalpas. In Maart 2009 is zijn meerdere bedragen van onze rekening in India afgeschreven. Wij bankieren bij de postbank, tegenwoordig ING. Een ding staat vast, Wij zijn niet in India geweest, Wij hebben altijd onze pinpassen in ons bezit gehad en zijn zeer zorgvuldig in het gebruik hiervan.

Echter in het kort geeft de bank aan geen onregelmatigheden te hebben geconstateerd in de transacties die kort daarvoor op onze rekening hebben plaatsgevonden en geven indirect aan dat wij mogelijk onzorgvuldig zijn geweest met onze gegevens. Eerlijkheidshalve aangezien we alleen kunnen benadrukken dat bovenstaande de waarheid is weten we niet wat we verder kunnen doen.

Heb alweer een nieuw antwoord aan de bank opgesteld met de hervermelding van bovenstaande. Ik betwijfel echter de uitkomst van deze zaak, zeker nu ik uw info lees. Wellicht heeft u wat tips naar aanleiding van uw ervaring , in bv de wijze waarop u uw reacties heeft opgesteld. Ik hoop dat u inmiddels al positief nieuws hebt ontvangen van de bank.

Het laatste wat me wel verbaast in de houding van de bank dat zij aangeven dat ze weten dat skimming een probleem kan zijn, daarnaast is inmiddels bekend dat het huidigebetalingsverkeer met pinpassen tot skimming op grote schaal heeft geleid en met een exponentiele groei, echter wanneer dit plaatsvindt bij een klant die al jaren bij hun bankiert word hier niet op een juiste manier op gereageert.

Ik hoor graag van u.

Hieronder de tekst zoals in de brief zelf staat vermeld:

U heeft ons onlangs geinformeerd over de onbekende geldopnames met uw betaalpas. Omdat u uw betaalpas niet heeft gemist, hebben deze opnames voor u op onverklaarbare wijze plaatsgevonden. Wij kunnen ons dan ook voorstellen dat u hierdoor op onaangename wijze bent getroffen. Met de ingezonden stukken heeft u aangegeven in aanmerking te willen komen voor een schadevergoeding.

Helaas moeten wij u meedelen dat de schade niet kan worden vergoed. Reden hiervoor is dat er geen onregelmatigheden zijn geweest ten tijde van de geldopnames. Wij lichten dit graag toe.

In uw aangifte geeft u aan dat skimming een mogelijke oorzaak kan zijn van het gebeuren. Aangezien u geen verklaring heeft voor de desbetreffende geldopnames, begrijpen wij uw redenering. De ING is ervan op de hoogte dat pasgegevens worden gekopierd en doet daar ook onderzoek naar, zeker wanneer een client meldt dat er sprake is van misbruik terwijl de betaalpas nog in zijn bezit is. Het onderzoek, waarbij ook de geld- en betaalautomaten zijn betrokken waar u zelf de laatste tijd pinde, heeft echter geen enkel gegeven opgeleverd waaruit blijkt dat er mogelijk sprake is geweest van manipulatie van de automaat. Het kopieren van uw pasgegevens achten wij daarom uitgesloten.

Voor ons onderzoek hebben wij de gegevens over de desbetreffende geldopnames uit onze administraite opgevraagd en gecontroleerd. Hieruit is gebleken dat deze op normale wijze plaatsvonden en dat zich geen onregelmatigheden of storingen hebben voorgedaan. Het systeem voor elektronisch betalingsverkeer is zo beveiligd dat zonder een betaalpas en de juiste geheime pincode geen enkele transactie mogelijk is. Elke afzonderlijke Betaalpas met de bijbehorende pincode vormt een unieke combinatie en wordt door de ING slechts eenmaal uitgegeven. Alleen met het gebruik van deze combinatie kan iemand geld uit de automaat opnemen, betalen bij de betaalautomaat of geld opnemen bij het een kantoor. Het aflezen van de pincode uit de magneetstrip van de pas is onmogelijk omdat de pincode hier niet in opgeslagen ligt. De pincode is alleen aan de pashouder bekend gemaakt en kan alleen via de pashouder bij derden bekend worden.

Wij twijfelen niet aan uw integriteit en nemen aan dat u zelf de opnames niet hebt verricht. Op welke wijze een ander kans heeft gezien uw betaalpas en geheime pincode te gebruiken en wie dit kan zijn geweest, valt voor ons niet na te gaan.

Wij kunnen ons voorstellen dat het voorgaande u teleurstelt, omdat wij de exacte toedracht en omstandigheden van de opnames niet voor u hebben kunnen ophelderen. Hopelijk kan deze brief verder helpen om alsnog zelf tot een verklaring te komen.

Met vriendelijke groet,

ING BANK NV

• e. nusalim

Geachte heer Huigsloot,

Ik heb uw brief gelezen. Mijn dochter had hetzelfde geval en had hetzelfde standaardbrief gekregen van ING.

Ze had klacht ingediend bij KIFID. Wij kunnen conclusie trekken dat het “ onderzoek” die de bank deed is alleen een standaard brief sturen, er was geen onderzoek plaatstvindt. Het is een strafbaar feit om onwaarheden te vertellen aan zijn clienten. Indien u ook klacht indienen bij KIFID, staan wij sterker.

Met vriendelijke groet,

• Gesp

Jaap schreef: “Je dacht toch niet dat de Postbank er voor jouw is. Jij bent er namelijk voor de Postbank.”

Helaas heeft hij gelijk en de bank zoekt dus niet naar de ware gang van zaken, die ze mogelijk geld gaat kosten, maar naar een manier om jou af te poeieren. Dat doen ze door een “begrijpende” toon aan te slaan, vol “mededogen”, in de hoop dat jij je laat overtuigen door die sympathieke en begripsvolle medewerker en het opgeeft.

Volhouden dus! :X

• annieck

Dit is mij onlangs ook overkomen met mijn Visa Card. Ook ik heb volgens Visa mijn pincode bij mijn pas bewaard, ja natuurlijk dat doen we toch allemaal? Als banken en creditcard verstrekkers de onkosten op zich zouden moeten nemen kost dat een aardige duit, dus wie is hier de pieneut, ik bedoel.. de consument.

Het is lastig om een groot bedrijf of bank aan te vallen en het tegendeel aan te kunnen tonen, dus gaan zei er botweg van uit dat wij geen actie tegen hen ondernemen. Maar ik ben hier wel mee aan de slag gegaan middels een advocaat. De uitslag heb ik nog niet, maar ik heb toch hoop dat de eerlijkheid het wint van de crimineel.

• geertje

Mijn zoon onlangs pinpas verloren, met pincode, is mee gefraudeerd, bezwaarschrift ingediend bij ing, niets over gehoord, wel incassobureau op mijn dak , ik betaal nu af onder protest en heb div. instanties aangeschreven als kranten, kassa, radar, consumentenbond. ik denk dat dit in openbaarheid gebracht moet worden, jongeren moeten niet met enorme schulden opgezadeld worden. Er moet een bescherming ingebouwd worden, de banken willen dat wij gebruik maken van deze faciliteiten dan moeten ze het ook maar beter gaan beschermen.