Geachte Heer scheltinga,
Dank voor het vermelden van de betreffende instanties op het internet. Ons is onlangs iets gelijkends overkomen. Ons vermoeden is dat er sprake is geweest van skimming op onze betaalpas. In Maart 2009 is zijn meerdere bedragen van onze rekening in India afgeschreven. Wij bankieren bij de postbank, tegenwoordig ING. Een ding staat vast, Wij zijn niet in India geweest, Wij hebben altijd onze pinpassen in ons bezit gehad en zijn zeer zorgvuldig in het gebruik hiervan.
Echter in het kort geeft de bank aan geen onregelmatigheden te hebben geconstateerd in de transacties die kort daarvoor op onze rekening hebben plaatsgevonden en geven indirect aan dat wij mogelijk onzorgvuldig zijn geweest met onze gegevens. Eerlijkheidshalve aangezien we alleen kunnen benadrukken dat bovenstaande de waarheid is weten we niet wat we verder kunnen doen.
Heb alweer een nieuw antwoord aan de bank opgesteld met de hervermelding van bovenstaande. Ik betwijfel echter de uitkomst van deze zaak, zeker nu ik uw info lees. Wellicht heeft u wat tips naar aanleiding van uw ervaring , in bv de wijze waarop u uw reacties heeft opgesteld. Ik hoop dat u inmiddels al positief nieuws hebt ontvangen van de bank.
Het laatste wat me wel verbaast in de houding van de bank dat zij aangeven dat ze weten dat skimming een probleem kan zijn, daarnaast is inmiddels bekend dat het huidigebetalingsverkeer met pinpassen tot skimming op grote schaal heeft geleid en met een exponentiele groei, echter wanneer dit plaatsvindt bij een klant die al jaren bij hun bankiert word hier niet op een juiste manier op gereageert.
Ik hoor graag van u.
Hieronder de tekst zoals in de brief zelf staat vermeld:
U heeft ons onlangs geinformeerd over de onbekende geldopnames met uw betaalpas. Omdat u uw betaalpas niet heeft gemist, hebben deze opnames voor u op onverklaarbare wijze plaatsgevonden. Wij kunnen ons dan ook voorstellen dat u hierdoor op onaangename wijze bent getroffen. Met de ingezonden stukken heeft u aangegeven in aanmerking te willen komen voor een schadevergoeding.
Helaas moeten wij u meedelen dat de schade niet kan worden vergoed. Reden hiervoor is dat er geen onregelmatigheden zijn geweest ten tijde van de geldopnames. Wij lichten dit graag toe.
In uw aangifte geeft u aan dat skimming een mogelijke oorzaak kan zijn van het gebeuren. Aangezien u geen verklaring heeft voor de desbetreffende geldopnames, begrijpen wij uw redenering. De ING is ervan op de hoogte dat pasgegevens worden gekopierd en doet daar ook onderzoek naar, zeker wanneer een client meldt dat er sprake is van misbruik terwijl de betaalpas nog in zijn bezit is. Het onderzoek, waarbij ook de geld- en betaalautomaten zijn betrokken waar u zelf de laatste tijd pinde, heeft echter geen enkel gegeven opgeleverd waaruit blijkt dat er mogelijk sprake is geweest van manipulatie van de automaat. Het kopieren van uw pasgegevens achten wij daarom uitgesloten.
Voor ons onderzoek hebben wij de gegevens over de desbetreffende geldopnames uit onze administraite opgevraagd en gecontroleerd. Hieruit is gebleken dat deze op normale wijze plaatsvonden en dat zich geen onregelmatigheden of storingen hebben voorgedaan. Het systeem voor elektronisch betalingsverkeer is zo beveiligd dat zonder een betaalpas en de juiste geheime pincode geen enkele transactie mogelijk is. Elke afzonderlijke Betaalpas met de bijbehorende pincode vormt een unieke combinatie en wordt door de ING slechts eenmaal uitgegeven. Alleen met het gebruik van deze combinatie kan iemand geld uit de automaat opnemen, betalen bij de betaalautomaat of geld opnemen bij het een kantoor. Het aflezen van de pincode uit de magneetstrip van de pas is onmogelijk omdat de pincode hier niet in opgeslagen ligt. De pincode is alleen aan de pashouder bekend gemaakt en kan alleen via de pashouder bij derden bekend worden.
Wij twijfelen niet aan uw integriteit en nemen aan dat u zelf de opnames niet hebt verricht. Op welke wijze een ander kans heeft gezien uw betaalpas en geheime pincode te gebruiken en wie dit kan zijn geweest, valt voor ons niet na te gaan.
Wij kunnen ons voorstellen dat het voorgaande u teleurstelt, omdat wij de exacte toedracht en omstandigheden van de opnames niet voor u hebben kunnen ophelderen. Hopelijk kan deze brief verder helpen om alsnog zelf tot een verklaring te komen.
Met vriendelijke groet,
ING BANK NV