Beste Paul,
Je hebt op sommIge delen van je verhaal gelijk .
Je kunt om verificatie vragen van de rekening bij je eigen bank,dus je kunt vragen of de naam en de bank(en die was mij bekend)hoort bij het opgegeven rekeningnummer.
Ook kun je een 0900 nummer bellen van interpay,daar kan je dan het betreffende rekening nummer intoetsen,en deze geven je dan automatisch het telefoon nummer van de bank,waar die rekening is geopend.
Met wat zoeken kun je er dan in ieder geval achterkomen waar zo een persoon zich gevestigd heeft.
Echter ,verder zul je bij je eigen bank niet komen.
En je zult al helemaal niet verder komen bij de bank,waar dat rekening nummer loopt.
Feitelijk komt het er op neer dat de bank bij een verkeerde overschrijving niets voor je kan doen(al maak je per ongeluk een miljoen over),op geen enkele manier.
Je bent aangewezen op de “goede wil”van degene waar je het bedrag naar hebt overgeschreven.
Ze(je eigen bank) zullen zeker op jouw verzoek gaan bemiddelen,maar als die tegenpartij blijft weigeren jou je geld terug te storten,dan rest je eigenlijk niets anders dan een er een juridische zaak van te maken,die waarschijnlijk vele maanden(en kosten)zal duren.
Het meest vreemde is ,dat de bank zelf(kijkend in hun algemene voorwaarden)wel een verkeerd overgeschreven bedrag van je rekening mag halen.
In middels heb ik ook aan de hand van de telefoongids een familie lid van deze man kunnen achterhalen,en na het nodige“verbale geweld”is het geld alsnog teruggekomen.
Bijf ik echter met het gevoel zitten van“Voor wie is die afscherming van rekeninghoudergegevens nu eigenlijk bedoeld”?
Je beschermt er personen mee,die die zich op grote schaal verrijken ten koste van anderen.
Dit zou(wettelijk) niet mogen in geval er duidelijk sprake is van fraude of anderzins),maar ik verzeker je,ik ben hier nog niet klaar mee,en blijf dan ook hopen op tips of adviezen van anderen.
In ieder geval bedankt voor je reactie
Groetjes
Richard