Welke bank is wel klantvriendelijk?

• Agrenta

@Jorge. Nee ik ben niet de webmaster. Ik begrijp wel waarom je op dat idee komt, maar waarom zou alleen de webmaster er waarde aan hechten om een beetje bij het topic te blijven ?

Als het je interesseert: Agrenta is wel dezelfde als Hadjememaar, maar die weet zijn inlogcode niet uit zijn hoofd en post momenteel van een andere computer.

Agrenta is dus maar tijdelijk, David hoeft nergens over in te zitten.

Niet dat je ongelijk hebt, hoor. Ik ben blij eens een bijdrage van iemand te lezen die de verhoudingen in het juiste perspectief ziet. Te pas en te onpas kom je in forums berichten tegen dat Nederland zo duur is en dat je “over de grens” alles goedkoper kunt krijgen. De kennis van deze posters gaat meestal niet verder dan de benzineprijs, maar goed. Voor de echte Hollander zijn er wel een paar voordeeltjes te halen bij de zuiderburen, maar het gaat zeker niet op voor alles.

Een bankrekening bij Argenta in België open je niet zomaar. Ik heb dan ook wat andere belangen dan de gemiddelde Nederlander. Dat de rekening niets kost, een kleine rentevergoeding geeft en zelfs en gratis creditkaart kent is voor mij leuk meegenomen maar weegt niet op tegen de moeite die je moet doen om zo'n rekening te bemachtigen.

Klantvriendelijk zijn ze wel, maar daar hebben jullie niet veel aan, dus eigenlijk zitten we met Argenta al naast het topic. Mijn excuses, maar ik was er niet over begonnen :)

Argenta is wel actief in Nederland, maar betaalrekeningen die ze eerder aanboden hebben ze weer afgeschaft.

Samen met het faillissement van DSB, de samenvoeging van Postbank met ING en de samenvoeging van Fortis met ABN-AMRO wordt de keuze in Nederland domweg beperkt tot 6 banken. Vind je het gek dat het fenomeen “gratis betaalrekening” in Nederland is afgeschaft ?

De prijs van een rekening is van belang, net als wat je ervoor krijgt.

Voor vermogende Nederlanders zijn er nog een paar exclusieve banken met “Personel Service” of zoiets, de gewone man heeft eigenlijk nog maar de keuze uit 6 banken: ING, ABN-AMRO, RABO, SNS, ASN en Triodos.

In afwachting van goede argumenten voor de eerste vier is het voor mij duidelijk. Qua klantvriendelijkheid moet je niet bij de eerste (4), maar bij de laatste (2) zijn.

@David. Internetbankieren heeft inderdaad weinig of niets met een betaalrekening te maken. Vaak kun je alleen “internetbankieren” met een spaarrekening (die dus ook geen betaalpas heeft)..

Maar bij een spaarrekening is “internetbankieren” helemaal niet zo belangrijk, dit wellicht in tegenstelling tot “internetbankieren” met een betaalrekening.

Bij een spaarrekening zijn er twee heel andere zaken van belang:

Boven alles: Valt de spaarrekening onder de Garantieregeling ? Indien niet, niet aan beginnen !

Indien wel, dan telt eigenlijk alleen het rentepercentage. Klantvriendelijkheid doet hier niet ter zake, dit is keiharde business. Rente niet (meer) aantrekkelijk ? Wegwezen, op naar de volgende !!!

• Agrenta

Niet alleen Argenta legt dat anders uit.

Kijk bv eens op:

http://www.aegonbank.nl/

Rechtsboven zit een knop “internetbankieren”, maar Aegon biedt echt geen betaalrekening aan. (en dus ook geen betaalpas)

Ik zou je zo een tiental voorbeelden kunnen geven, maar daar word je niets wijzer van.

Als je niet naar het buitenland wilt gaan (wat ik best kan begrijpen), heb je m.i. slechts keuze uit 6 banken in NL:

ING, ABN-AMRO, RABO, SNS, ASN en Triodos.

(Overigens is ASN iets interessanter bij een rekening op twee namen, op één naam is Triodos iets gunstiger.)

Deze beperking klinkt niet aardig, maar zou je wel op weg moeten kunnen helpen.

Mijn eigen mening is eigenlijk onbelangrijk, maar als je de voorwaarden van deze zes banken goed met elkaar vergeleken hebt ben ik ervan overtuigd dat je uitkomt bij ASN of Triodos.

• axel

Ik heb de ING al jaren ik bedoel eerst de RPS, toen de Postbank die dus overging in ING maar het sparen is daar niets toen hebben ze de rentepunten uitgevonden nou dat is helemaal niks nog duurder dan in de winkel dus dat is ook al een aflopende zaak volgens mij. Nu vragen ze € 3,45 per kwartaal dat schijnt nog het goedkoopst te zijn in Nederland maar let op dit bedrag gaat heel snel omhoog en geld storten op eigen rekening ook klein geld is nog steeds gratis (in de machine) maar dat zal wel snel veranderen.

In Thailand zag ik begin van het jaar overal ING reclames dus ik probeerde te betalen met mijn wereldpasje maar dat ging nog niet, ook grote bedragen niet maar ja pinnen kon ik wel overal gelukkig, op termijn moet het wel gaan lukken vertelde men mij bij ING.

• Agrenta

Over betaalrekeningen:

Of je ergens in de wereld al dan niet niet met je bankpas kunt betalen wordt niet bepaald door de bank. Evenmin geldt dit voor de mogelijkheid om geld op te nemen.

Voor dit soort zaken zijn banken aangesloten bij Equens, Interpay, of hoe die toko ook mag heten na de zoveelste naamswijziging.

Wel kunnen de voorwaarden voor geldopname verschillen.

Zo zijn er voorbeelden van banken in Duitsland, die kosten in rekening brengen bij geldopname, vooral Sparkasse (grote rode S) is berucht. Of dit al dan niet mag is, geloof ik, nog niet helemaal zeker. De ene Nederlandse bank is soepeler met het teruggeven van deze kosten dan de andere.

Weer een vorm van klantvriendelijkheid…… Helaas heb ik niet de gegevens over deze coulance voorhanden. Bij mijn weten de Consumentenbond wel, zie daar verder.

Verder weet ik uit ervaring dat bij geldopname buiten de Eurozone ASN kosten in rekening brengt, Triodos niet. Daar staat tegenover dat ASN een iets gunstiger wisselkoers hanteert. Hieruit volgt dat ASN interessant is bij opname van grote bedragen, Triodos juist bij kleinere bedragen. Hoe dit bij de andere banken zit kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ook hier heeft de Consumentenbond onderzoek gedaan.

Over spaarrekeningen:

Ik kan het niet anders brengen dan met een oubollige slogan:

“Wie spaart bij ING is een dief van eigen portemonnee”.

• Gerrit

Ik heb een heel slechte ervaring met de ING

Service kennen ze niet meer geld moet je voortaan via een automaat storten!!

Ik heb geld gestort via zo'n automaat alleen nam de automaat alleen maar het geld in en vervolgens kreeg ik de melding Sorry voor het ongemak!!

Nauw en dan begint de ellende, formulieren invullen bellen (ja met zo'n duur betaal nummer) en het enige wat je te horen krijgt is Sorry wij kunnen niets voor je doen, dat heeft tijd nodig dat kan wel een paar weken duren, nauw ja en dat heeft het ook geduurd!

Hier is er maar een de klos en dat is de klant, ING wast zijn handen in onschuld en zegt gewoon ja dat komt wel eens voor!