Welke bank is wel klantvriendelijk?

  • David

    Bij de ING moet je in ieder geval geen spaargeld naartoe brengen omdat het daar een vorm van ontsparen is. En daar doe je het niet voor. Voorheen was ik klant bij de postbank. Op de postbank valt ook wel op af te dingen maar sinds de overname door ING zijn bijna alle voorwaarden “aangepast”. En ik kan er geen enkele verzinnen die positief voor mij heeft uitgepakt. Het meest achterlijke is het rentepunten systeem waar je gedwongen word om iets in hun winkel te kopen omdat ze na drie jaar vervallen ipv de jaarlijkse rentebijschrijving.

    Ik wil graag het gevoel hebben dat mijn (spaar) geld van mij is. Dat heb ik niet bij de ING. Daar gedragen ze zich zo dat het van hun is en dat ik blij moet zijn dat ik het er nog naartoe mag brengen. De enige manier om hiertegen te protesteren is met de voeten (weglopen naar een ander). En net als jij (Lisa) zit ik ook te puzzelen welke bank dan in aanmerking komt

  • David

    Tijdens zoeken naar een andere bank kwam ik de naam Argenta tegen. Wie heeft ervaring met deze Belgisch-Nederlandse bank en wil dat met ons delen?

  • axel

    Breng je geld aub niet naar Schotland en Belgie, zoals bij de BS, RBS en Argenta, staan beiden niet ingeschreven in Nederland wat betreft de garantstelling. De ASN is heel klantvriendelijk met een aardige rente.

    ;)

  • David

    Jorge bedankt voor jouw reactie. Kan je mij hier wat meer over uitleggen want je schreef het volgende:

    Breng je geld aub niet naar Schotland en Belgie, zoals bij de RBS en Argenta, staan beiden niet ingeschreven in Nederland wat betreft de garantstelling.

    Na wat googelen kwam ik het het volgende tegen:

    Bijkantoren van buitenlandse banken, die in een ander EU-land zijn gevestigd, vallen onder de garantieregeling van het betreffende EU-land. Argenta valt dus onder de Belgische Collectieve Garantieregeling.

    Op 7 oktober 2008 werd deze Garantieregeling verhoogd naar €100.000 per rekeninghouder.

    Hiermee is de garantie bij Argenta gelijk aan de Nederlandse regeling

    Dan maakt het toch geen verschil of zie ik iets over het hoofd. Overgens de Nederlandse garantieregeling is slechts TIJDELIJK opgehoogd naar EUR 100.000.

  • axel

    Ik bedoel als er iets aan de knikker is moet je maar zien hoe je je geld terugkrijgt zowel in Belgie als Scotland, IJsland was een goed voorbeeld.

    ;)

  • David

    Jorge bedoel je het op die manier. Op zich ben ik er niet huiverig voor om met een niet Nederlandse bank zaken te doen. En de afgelopen jaren hebben bijna alle Nederlandse banken zich niet best geprofileerd. Alles voor de klanten moest minder maar op de salarisen, bonussen en secundaire arbeidsvoorwaarden werd niet “bezuinigd”. Met andere woorden de banken hebben feest gevierd van mijn geld. En het feestje is nog niet over, alleen weet ik nu wie dat betaald… Garantieregeling of niet, ze hebben het bij mij verpest.

  • Hadjememaar

    Argenta is niet een Belgisch-Nederlandse bank maar een Belgische bank. Op beperkte schaal bieden ze producten aan op de Nederlandse markt, hoofdzakelijk hypotheken en spaarproducten.

    Nog niet zo lang geleden boden ze in Nederland ook een betaalrekening aan. Enkele jaren, ongeveer zo lang als het bestaan heeft, heb ik met groot genoegen een betaalrekening aangehouden bij de Nederlandse vestiging van Argenta. Nooit heb ik er een negatieve ervaring mee gehad. Maar goed, dit bieden ze niet meer aan dus kun je Argenta in Nederland volgens mij nauwelijks een bank noemen.

    In België ligt dit uiteraard anders. Met even groot genoegen heb ik nog veel langer een betaalrekening bij de Belgische vestiging van Argenta. Qua klantvriendelijkheid bestaat er in Nederland gewoonweg geen vergelijkbare bank.

    Wat is een klantvriendelijke bank in Nederland ?

    Eerst de vraag stellen: Wat is een bank ?

    Bij sommige kun je sparen, bij andere een hypotheek afsluiten of je verzekeren, combinaties komen ook voor. Voor mij is een bank pas een bank als je er een betaalrekening kunt aanhouden en dan is de keuze in Nederland uiterst beperkt. Mensen met een groot vermogen kunnen wellicht terecht bij de wat exclusievere banken, de gewone man komt terecht bij ING ABN-AMRO, RABO, SNS, ASN of Triodos.

    Sparen, verzekeren, hypotheken kennen veel grotere markten en niemand houdt je tegen om daarmee te gaan shoppen bij de andere aanbieders. Sterker nog, shoppen is een regelrechte aanrader !!!

    Met vele banken heb ik ervaring, op het moment doe ik zaken met ASN en Triodos. Ik heb er weinig klachten over, in ieder geval minder dan ik had over ING (Postbank) en ABN-AMRO (Fortis)

  • axel

    ASN is een goeie bank met een aardige rente van 2,3% op een altijd opvraagbare rekening zondere “maar” of andere minpunten, het is een “groene” bank als je daar sympathiek tegenover staat en het is een onderdeel van SNS.

    :)

  • Hadjememaar

    Als het over sparen gaat is ASN een “goede middenmoter” met 2,3%. Het kan met gemak lager, maar op dit moment is sparen tegen 2,6% rente voor iedereen haalbaar, op een vrij opvraagbare spaarrekening.

    Het “groene” karakter van ASN is een plus, maar of dat ook te zeggen valt over moederbedrijf SNS ?

    .

  • David

    Misschien wat laat , Hadjememaar maar bedankt voor jouw reactie. Ik heb wat huiswerk gedaan en op een rij gezet wat ik van een bank verwacht.

    Ik wil een rekening waar salaris op gestort kan worden, rekeningen van betaald en contant geld opgenomen kan worden. En als er wat over is dan wil ik dat sparen tegen een normaal gangbare rentevergoeding.

    Ik wil gewoon een bank zoals een bank bedoeld is. Dus basic en zonder onnodige kostenverhogende zaken.

    Dus dan kan je ook destileren wat ik niet wil en dat is sportsponsoring, verzekeringen, een beleggingsportefeulle, rentepunten, gas/elektra, adsl, leningen, mobiele telefoon met abonnement, een vakantiereis boeken enz.

    Op een vraag aan de klantenservice van ING werd trouwens ontkend dat het klantenprofiel (wat van elke rekeninghouder bij de ING is opgesteld) wordt gebruikt en/of doorverkocht voor andere doeleinden dan bankzaken. Toch kan ik mij niet aan deze indruk onttrekken en het gaat nog op een bijzonder agresieve manier ook. Incluis het sturen van een “reminder” of telefonisch waarbij je dan uit moet leggen waarom je niet op deze “geweldige” aanbieding ingaat. Dit alles incluis een zgn “laatste kans” aanbod.

    Ik verdenk ze er van dat ze de gegevens van het betalingsverkeer gebruiken om “aanbiedingen” te sturen. Want hun hypotheekaanbieding kwam precies in de periode dat mijn huidige hypotheek verlengt moest worden incluis rekenvoorbeeld met de hoogte van mijn huidige hypotheek. En de uitkomst was net iets onder het verlengingsaanbod van mijn huide hypotheekverstrekker. Hoe kunnen ze dit anders weten? Mag ik even misselijk worden van deze praktijken.

    Argenta bied internetbankieren aan. Dat is geen probleem want de postbank was al begonnen met het sluiten van kantoren en de ING is daar voortvarend mee doorgegaan. In mijn achterbuurt is er niets meer over van het bank en postkantoor netwerk. Dus net als bij Argenta ben je bij de ING ook op een “klantenservice” aangewezen als je advies wilt of als er problemen zijn. Er zit dus in de praktijk tussen bankieren bij ING en Argenta maar 1 groot nadeel voor Argenta en dat heeft te maken met het opnemen van contant geld. Er zit geen betaalpas bij, dus ff pinnen gaat niet. Dat is de enige reden waarom ik niet naar Argenta over stap.

    Ik ben nog steeds op zoek maar ik ben er wel achter gekomen dat het geen kwestie is om naar de “beste” bank te zoeken maar naar de minst slechte bank.